Albert Heijn heeft na een week ophef besloten om te stoppen met de verkoop van onverdoofd halal-vlees.
Vorige week viel half Nederland over de supermarkt heen nadat het televisieprogramma Tros Radar aandacht had besteed aan het plan om ritueel geslacht vlees op de schappen te leggen.
Albert Heijn ontving vervolgens duizenden protesten, daarnaast ontstonden op veel weblogs levendige discussies.
Uit angst voor (weer) een slechte naam stopt AH nu met de verkoop.
Supermarktdeskundige Gerard Rutte tegen het AD: 'Het supermarktconcern is bang voor reputatieschade. Dit dossier is een ongeleid projectiel geworden. Heel verstandig daarom om van strategie te veranderen en bedwelmd vlees te gaan aanbieden.'
Maar: om moslims toch te kunnen blijven bedienen, verkoopt het supermarktconcern nog wel vlees van dieren die voor de slacht eerst worden verdoofd. Ook dit vlees mag namelijk als halal worden verkocht.
De hele Cees Van der Hoeven/fraudezaak heeft er aardig ingehakt op het hoofdkantoor van albert Heijn, zo blijkt maar weer. Het nieuwe reputatiebeleid is nu: in de kiem smoren, het deksel erop.
1 Ding: er was door deze discussie wel weer lekker veel aandacht voor de onrechtvaardigheden in de bio-industrie en het goede van biologisch vlees, dus wellicht dat de verkoop van biologische producten hierdoor een positieve impuls heeft gekregen?
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!