Albert Heijn start met een eigen interactieve zender met dagelijkse shows, reportages en series. De video’s gaan over eten, trends en lifestyle, binnen en buiten de supermarkt.
Programma’s
In Intercom Stars gaat de retailer op zoek naar zangtalent in de winkel. Samen met mediabedrijf Vice maakt Albert Heijn het programma Food for Thought, waarin de winkelketen kritisch kijkt naar eigen producten. En met het Algemeen Dagblad maakt de redactie Bakkie Today, waarin klanten actuele kwesties bespreken aan de bekende koffietafel in de supermarkt.
Samenwerking
‘We staan open voor nog meer samenwerkingen met mediapartners’, vertelt de kersverse hoofdredacteur Monique Bergers (voorheen: marketeer bij o.a. ANWB en Ahold). Haar redactie bestaat uit zes medewerkers, maar het team is nog veel groter. Zo werken ook bureaus TBWA en MPG mee aan Appie Today.
Sociaal videoplatform
De programma’s zijn nu te zien op een Youtube-kanaal en op Facebook, maar Albert Heijn wil dit jaar toewerken naar een autonoom ‘sociaal videoplatform’.
Bergers: ‘Hoe het platform er precies uitziet weten we nog niet, maar wel dat het een eigen omgeving wordt waar meer interactie mogelijk is. Kijkers kunnen de dialoog met ons aangaan en ook zelf content uploaden.’
Interactie
Volgens Bergers is YouTube meer gericht op distributie dan interactie. Daarom heeft Appie Today een eigen omgeving nodig. ‘De video’s plaatsen we daarnaast ook nog op YouTube en Facebook. Het belangrijkste is dat de content terecht komt waar de doelgroep is.’
Relevantie is het doel
Met verschillende programma’s bedient de supermarktketen diverse doelgroepen. Het doel is volgens Bergers dus niet zoveel mogelijk kijkers, maar een zo hoog mogelijk relevantie. ‘We kijken dus niet zozeer naar videoviews, maar naar reacties en uitkijktijd.’
Marketingmiddel
Het platform heeft geen eigen verdienmodel, het is echt een marketingmiddel om meer consumenten te binden. Met Appie Today is Albert Heijn de eerste supermarkt ter wereld die online televisie maakt, aldus Wouter Kolk, directeur van Albert Heijn.
Kolk: ‘We staan met onze 950 supermarkten en 100.000 mensen middenin de samenleving en ontmoeten dagelijks bijna een derde van Nederland. Daardoor denken wij dat we in staat zijn content te maken die interessant is voor verschillende doelgroepen. Met Appie Today willen wij mensen met elkaar verbinden op een vernieuwende manier binnen en buiten het supermarktlandschap.’