Op de facebookpagina van Albert Heijn zijn vandaag weinig berichten van de supermarktketen zelf te vinden. Wakker Dier heeft deze maand een grote campagne tegen de verkoop van plofkip bij Albert Heijn en Jumbo uitgerold. Vandaag stond er een grote advertentie gericht aan Albert Heijn in acht landelijke dagbladen. Ook op Facebook kon deze oproep worden gedeeld. Dat gebeurt nu massaal.
‘De pagina is redelijk ontploft’, reageert Hanneke van Ormondt namens Wakker Dier tevreden. ‘Albert Heijn is de grootste plofkipverkoper en Jumbo is hard op weg om tweede te worden. Als zij om gaan, gaat iedereen om.’ De stichting hoopt dat supermarkten in 2015 plofkipvrij zijn.
Contact met Albert Heijn heeft Wakker Dier alleen via de media, zegt Ormondt: ‘De laatste reactie van Albert Heijn was dat ze niet zullen zwichten voor Wakker Dier.’
Albert Heijn heeft op Facebook nog niet gereageerd op de kaping van de pagina. Woordvoerder Rianne van der Sar: ‘Onze Facebookpagina is bedoeld om te informeren en om het publiek mee te laten denken en mee te laten praten. Massale acties als deze kunnen storend zijn voor andere fans.’
Van der Sar zegt dat AH in het verleden in voorkomende gevallen haar visie op het vraagstuk heeft gegeven. Van der Sar: ‘Albert Heijn vindt duurzaamheid belangrijk, daar zetten we stappen in.’ Voor eind 2015 heeft Albert Heijn zichzelf ten doel gesteld om ‘een’ duurzaamheidsstap te zetten voor alle huismerkproducten. Om welke stappen het gaat in welke gevallen, daar schept de supermarktketen geen duidelijkheid over.
Of en wanneer Albert Heijn de oproep van Wakker Dier verhoort, is niet duidelijk. Van der Sar: ‘De wens van Wakker Dier is ver strekkend. Je hebt een ander kippenras nodig en er speelt een veelvoud aan andere factoren mee. Dat heeft een grote invloed op de pluimveehouderij. Dat is niet van de een op de andere dag te verwezenlijken.’
Reacties:
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!