Nog altijd heb ik geen pagina op Facebook. Dat lijkt een miskleun van formaat voor iemand die z’n brood verdient in het communicatievak, want hoe leer je anders over social media dan eraan mee te doen? Wat mij betreft is het antwoord dat ik geen rattengif hoef te proberen om te weten dat je er dood aan gaat.
Met gezond verstand en kritische nieuwsgierigheid kom je een heel eind. De eerlijkheid is ook dat ik iets tegen de massale toeloop op Facebook en Hyves heb. Wouter Bos met z’n 657.895 vrienden - eerst er mee dwepen in alle media, maar geen enkele moeite om ze van de ene op de andere dag in de kou te laten staan. Als iets me tegenstaat aan deze social media netwerken is het dat ze het begrip ‘vriend’ volledig hebben gedevalueerd.
Dat neemt niet weg dat we met Facebook niets meer of minder meemaken dan een revolutie op wereldschaal. Het is nauwelijks voor te stellen dat 500 miljoen mensen op een enkele locatie bijeen zijn. Als je even denkt aan de tomeloze krachten die ontketend kunnen worden door mensen op Facebook te mobiliseren, dan zit het kippenvel snel op je armen. Je zult een global brand zijn: in eerste instantie denk je dan verlekkerd aan dat onwaarschijnlijke consumentenparadijs van 500 miljoen paar ogen, maar de nachtmerrie van die ene verkeerde move die zich als koudvuur over de wereld verspreidt zal ook niet ver van je bed zijn. Hoe snel stond het antenneprobleempje van de nieuwe Apple iPhone niet op ieders antenne? Kan oom Jobs roepen dat het absurd overtrokken was allemaal, maar dat doet geheel niet terzake. Gerucht in de lucht, damage done.
Facebook heeft ons - ik spreek ook even voor u als u het niet erg vindt - met andere ogen naar communicatie laten kijken. Tot maar kort geleden waren adverteerders er nog niet van overtuigd dat het nuttig kon zijn om een dialoog aan te gaan met een bestaande of beoogde doelgroep. Sterker, er zijn nog altijd IJzeren Heinen die blijven zweren bij de gepeperde zendingsdrang van TV-testimonials voor van alles tussen darmyoghurts en bloedvatmagarines. Spend, spend, spend, terwijl de kijkster verdwenen is en op haar sociale netwerk zit te lezen dat het voor haar opgeblazen vriendinnen ook na 2 weken Activia nog niet wil vlotten op het toilet. Shit ja, zegt u dat wel.
Dat is namelijk wat er aan de hand is: mensen hebben altijd liever elkaar geloofd dan de adverteerders. Maar nog niet eerder konden ze elkaar zo gemakkelijk hun goede of slechte ervaringen met producten en diensten doorvertellen. En ook nog niet eerder konden ze hun opmerkingen even snel en gemakkelijk delen met het bedrijf in kwestie. Dat wil zeggen: het intelligente bedrijf in kwestie. Dat is niet alleen met geestige virals, speciale promoties en activatieprogarmma’s actief op Facebook en Hyves, maar vooral ook met een serieus luisterend oor. Niet bang voor klachten, niet bang voor kritiek, niet schrikkend van bozig gepiep, integendeel. Het merk en bedrijf dat echt van nu is, maakt 100% gebruik van de feedback. Nodigt mensen uit hun mening te geven over nieuw product zo, nieuwe verpakking zus, handig of niet in gebruik, nog suggesties hoe het anders kan, mevrouw? By the way, als u nu inlogt op onze website, kunt u exclusief meedoen aan een proef met iets waar we veel van verwachten...
Marketing is voorzien en voorvoelen wat mensen willen. Hoe beter kun je dat dan door zelf de temperatuurmeter in het sociale netwerk te steken? Zie het als marketresearch zonder onderzoeksbureau. Met, terwijl je bezig bent, de niet te onderschatten imago-opsteker van een geinteresseerd, open en transparant merk of bedrijf op de koop toe.
Er wordt nu links en rechts gesproken en gespeculeerd over de waarde van Facebook. Hoeveel geld Facebook waard is: leuk item voor de Quote, maar verder totaal oninteressant. Dat is bij lange na niet de waarde waar het om gaat. Dat je als marketeer letterlijk nog maar seconden verwijderd bent van wat de mensen vinden en willen: dat is de werkelijke waarde van Facebook.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!