Overslaan en naar de inhoud gaan

Wakker Dier op shaming-toer: ‘Jumbo, stop met ongegeneerd veel vlees aansmeren’

Albert Heijn wordt door de NGO op het schild gehesen voor goede stappen richting plantaardig. Jumbo krijgt ervan langs.
Ongegeneerd veel vlees
Ongegeneerd veel vlees
© Jumbo
Ongegeneerd veel vlees
Ongegeneerd veel vlees
© Jumbo

Waar het vroeger meestal Albert Heijn was dat als doelwit van Wakker Dier op de ‘wall of shame’ werd gespijkerd, is het nu Jumbo dat om de oren krijgt van de organisatie die zich inzet voor het welzijn van dieren. In een radiospot wordt eerst Albert Heijn geprezen voor de grote stappen die het zet richting plantaardig en voor de hulp die het klanten biedt om betere keuzes te maken. Vervolgens is Jumbo aan de beurt: ‘Jumbo maakt daar liever gehakt van. En blijft ook dit jaar ongegeneerd veel vlees aansmeren.’ De ‘bonus-tip’ die de Veghelse grootgrutter dan ook krijgt van Wakker Dier (op de melodie van ‘En dat voor die prijs, Juuumbooo’), luidt: ‘Ga mee met je tijd, Juuumbooo’. Dit is de hele commercial:

related partner content for mobile comes here

Radiospot Wakker Dier: ga mee met je tijd Jumbo

Wakker Dier zegt dat het geen vertrouwen heeft in de wijze waarop supermarkt Jumbo dierlijke producten wil gaan vervangen door plantaardige alternatieven. Jumbo spreekt weliswaar de ambitie uit om in 2030 nog maximaal veertig procent dierlijke eiwitten te verkopen, maar weigert zich volgens Wakker Dier te committeren aan een tussendoelstelling voor 2025, waardoor de urgentie om in actie te komen ontbreekt. Wakker Dier: ‘Ook wil de supermarkt geen maximum stellen aan de totale hoeveelheid verkochte eiwitten. Op deze manier kan Jumbo zijn doelstelling ook behalen door meer plantaardige eiwitten te verkopen, zonder iets te doen aan de veel te grote vleesverkoop.’

Dit wil Wakker Dier van vleesverkopers

Wakker Dier wil dat alle vleesverkopers zich actief inzetten voor minder dier en meer plant. Dat zou een commitment vergen aan de volgende doelstellingen:

1. Vanaf 2023 monitoren bedrijven hun eiwitverkoop en daarbinnen de verhouding dierlijk/plantaardig. Zij rapporteren de voortgang hierop minimaal jaarlijks openbaar.

2. In 2025 is minimaal 50 procent van de eiwitten die zij verkopen plantaardig en is de totale hoeveelheid eiwit die zij verkopen niet toegenomen.

3. In 2030 is minimaal 60 procent van de eiwitten die zij verkopen plantaardig en is de totale hoeveelheid eiwit die zij verkopen niet toegenomen.

Lichtende voorbeelden

Tientallen bedrijven committeren zich volgens Wakker Dier al aan de door hen geformuleerde doelstellingen. Daaronder de (online) supermarkten Albert Heijn, Crisp, Ekoplaza en Odin. Wakker Dier: ‘Deze voorlopers bedienen miljoenen klanten en laten zien dat het kan. Het zou passen bij een grote speler als Jumbo om ook met zijn tijd mee te gaan.’

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in