Binnen VIA geloven we dat je echte impact maakt door kennis te delen en mensen en partijen met elkaar te verbinden. Door over de belangrijkste topics verschillende meningen te horen, ontwikkel je uiteindelijk je eigen point of view. Dat delen van kennis gebeurt meestal in een rustige en gezellige setting, maar daar gaat donderdag 19 oktober verandering in komen. Tijdens het MDebate verwacht ik vuurwerk, passie en veel oncomfortabele momenten.
Discussiëren over de toekomst
Voor de mensen die niet bekend zijn met MDebate, dit is een interactieve debatshow in De Balie in Amsterdam, waarin Media Masters de minister-pet opzetten en discussiëren over de toekomst van de mediabranche. Reuben Alexander (Buutvrij), Yvette Belt-Beekman (Alfred) en Rodger Werkhoven (iO) nemen de rol van minister op zich en gaan de strijd aan met de oppositie die bestaat uit Rudi van Kleeff (Philip Morris International), Emilio de Haan (Herc), Diederick Hillenius (Selmore) en Sarah Reintjes (UvA/Jumbo).
Relevante thema’s
Net als bij de echte politieke debatten worden de stellingen niet bekendgemaakt, maar de thema’s zijn wel bekend: de rol van AI, nieuw talent, onze rol in duurzaamheid en de relatie tussen bureau en klant. Vier thema’s die in mijn optiek relevanter dan ooit tevoren zijn, omdat ze dagelijks het nieuws domineren. En alles wat in het nieuws staat, alles waar consumenten over praten en nadenken, is uiteindelijk relevant voor een marketeer – en daarmee voor de mediabranche. Vooral de relatie tussen bureau en klant is interessant voor de aanwezigen: wat is de toegevoegde waarde ervan, is die aan het verschuiven en hoe kunnen adverteerders en bureaus elkaar optimaal vinden?
Jammer genoeg ben ik niet uitgenodigd om mee te debatteren, maar gelukkig heb ik deze column waarin ik mijn mening en visie met vakgenoten kan delen.
Loyaliteit
Wat ik persoonlijk het belangrijkste thema van het debat vind, is de relatie tussen adverteerders en bureaus. Over het algemeen zie je in Nederland dat er veel loyale relaties zijn. Ik ben daar blij mee, want ik geloof dat je daarmee op lange termijn het beste uit elkaar haalt. Tegelijkertijd vergt het veel van beide partijen. Het vak is altijd aan verandering onderhevig, maar door de snelheid waarin technologie zich nu ontwikkelt, worden relaties soms flink op de proef gesteld. Al die veranderingen gaan de ene klant of bureau beter af dan de andere. En net als een gewone mensenrelatie, hoop je dat ook in een bureau-klantrelatie oprechte, opbouwende en transparante feedback gegeven wordt, met als doel elkaar te verbeteren en samen verder te bouwen. Ik geloof daar enorm in, in mijn werk, de relaties met mijn vrienden en in het dagelijkse leven. Ik verwacht, maar hoop vooral, dat dit ook in het debat naar voren komt en dat velen mijn mening delen.
De kansen van AI
Het vak is volop in beweging. En is relevanter dan ooit. Kijk bijvoorbeeld eens naar de andere thema’s van het debat: AI en onze rol in duurzaamheid. Sommige bureaus voelen zich comfortabel in een voortrekkende rol, andere bereiken meer de massa die daarop volgt. Net als de bekende adoptiecurve met innovators, de early majority enzovoorts. Alle groepen hebben we nodig, zowel aan bureau- als adverteerderszijde. Tezamen zijn we in staat grote impact te maken. Elke dag weer een stapje vooruit. Uiteindelijk kunnen we dan een bijdrage leveren door nieuwe normen te stellen. Mij maakt het niet of je een voortrekker bent of liever (nog) afwacht. Zolang je maar openstaat voor verandering en transparant durft te zijn.
Dat openstaan voor verandering is ook van toepassing op AI. Allereerst is het relevant om onderscheid te maken tussen analytische en generatieve AI. Vormen van analytische AI bestaan al langer en worden veel in de branche toegepast. Denk aan grootschalige personalisatie, targeting & tagging, geautomatiseerde vertalingen, beeld- en spraakherkenning, en zo kan ik nog wel even doorgaan. Allemaal slimme en handige oplossingen waar volgens mij iedereen hetzelfde positieve standpunt over inneemt. Dit in tegenstelling tot de discussie over generatieve AI. Daar liggen de kansen, maar hij maakt mensen ook onzeker, ook over hun eigen baan. In een eerdere column over AI schreef ik al dat menselijke creativiteit vooralsnog niet kan worden vervangen, maar AI kan creativiteit zeker wel op weg helpen.
AI als startpunt voor creatieve verkenningen
AI helpt in de zoektocht naar inzichten. Het is een startpunt voor creatieve verkenningen, een brainstorm die je helpt om je ideeën te visualiseren. AI kan je helpen om snel begrip te krijgen van moeilijke onderwerpen, het kan je helpen om een verhaal te structureren, om consumenten personalized experiences aan te bieden en om teksten te verbeteren. AI zal onze banen niet overnemen, maar diegenen die er mee om weten te gaan wel. Ik pleit er dan ook voor dat iedereen generatieve AI omarmt. Sluit abonnementen af, ga experimenteren, leer te prompten, omring je door mensen die vooroplopen en onderzoek in welke mate technologie je kan helpen, en waar je zelf het verschil kan maken.
Wie gaat met mij de discussie aan?
Zoals bij iedere discussie ga ik er (stiekem) vanuit dat iedereen mijn mening deelt. Wat ik denk klinkt immers niet zo gek. Toch? Ik ben dan ook benieuwd of tijdens het debat het tegendeel wordt bewezen. Discussieer je mee? Dit kan live tijdens het debat (er zijn nog een paar tickets beschikbaar) of anders hieronder in de comments of op LinkedIn. Door over de belangrijkste topics verschillende meningen te horen, ontwikkel je uiteindelijk je eigen point of view. MDebate kan je in een paar uur helpen je mening te ontwikkelen, bevestigd te krijgen of tot nieuwe inzichten te komen.
Reacties:
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!