Aldus rapporteert Henk Blanken (ex-collega van Wansink) op www.denieuwereporter.nl. Wij citeren voor CommLog gaarne uit dat artikel, want voer voor branchegenoten.
In zijn toespraak – nog niet online - schetst Wansink in welke volmaakte omstandigheden de politieke journalistiek 25 jaar geleden verkeerde, toen de Vondelingprijs voor het eerst werd toegekend. De pers was kritisch en onafhankelijk uit de verzuiling gekomen. De politiek, die steeds minder kon rekenen op trouwe kiezers, had de media nodig. En het publiek las kranten als nimmer tevoren.
Dat allemaal is weg. De pers is vercommercialiseerd en in de jaren negentig steeds minder scherp geworden, ook al omdat toen de consensuscultuur toesloeg. Even leek het erop dat de media Den Haag de wet voorschreven: "We leven in een mediacratie waarin goedgebekte provocateurs als Pim Fortuyn en Henk Westbroek als rattenvangers van Hamelen opereren", schreef Wansink in zijn voortreffelijke proefschrift De erfenis van Fortuyn. Maar het blijkt een doodlopende weg te zijn. Sinds we niet drie maar meer dan tien tv-zenders hebben en elke politicus zijn eigen blog volschrijft, heeft Den Haag ons ook niet meer nodig.
"De komende verkiezingsstrijd zou wel eens een oefening kunnen worden in het omzeilen van de parlementaire pers", zei Wansink. De politiek kan het zonder parlementaire pers. Bovendien heeft de lezer langzaamaan lak aan politieke berichtgeving die nergens meer over gaat, die een debat over vluchtelingen of AOW versimpelt tot een uitslagenblokje en liever meldt dat Hans Wiegel verliefd is dan ontrafelt welke macht het orakel uit Diever nog heeft.
Blanken, nu adjunct-hoofdredacteur bij Dagblad van het Noorden, vraagt zich daarbij het volgende af: 'Waarom heeft de moderne mediaconsument geen belangstelling meer voor stevige politieke verslaggeving? Interesseert Den Haag hem niet meer, is de Fortuyn-revolte al weer uitgewoed en zijn politici weer even in zichzelf gekeerd als ze voorheen waren? Of gaat de desinteresse verder en heeft de lezer uberhaupt geen belangstelling meer voor maatschappelijke instituties? Of – ten derde – is de interesse er wel, maar hebben de media nog niet de juiste vorm gevonden om het nieuws te brengen?'
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!