Technologienieuwswebsite Tweakers.net (onderdeel van DPG Media) stapte anderhalf jaar geleden over op advertenties zonder thirdpartytracking, maar verruilt die nu voor het advertentieplatform dat andere DPG-titels al langer gebruiken. Hoofdredacteur Wout Funnekotter schrijft dat de wijziging hem zwaar valt, maar noodzakelijk is omdat de website veel adverteerders verloren is. 'We zetten deze stap niet omdat we het willen, maar omdat we het voortbestaan van Tweakers veilig willen stellen.'
Afhakende adverteerders
Tweakers stapte medio 2022 over op een advertentiesysteem zonder cookiemuur en zonder thirdpartytracking. Die stap kwam de privacy van lezers ten goede. Sommige adverteerders besloten vanwege de wijziging te stoppen met adverteren op Tweakers, meldde Funnekotter. Desalniettemin had hij er vertrouwen in dat de nieuwe strategie op de lange termijn de beste keuze is.
Daar moet hij - samen met uitgever DPG Media - nu op terugkomen. In een blog aan lezers schrijft de hoofdredacteur: 'De afgelopen anderhalf jaar is het aantal adverteerders sterk teruggelopen en de adverteerders die nog wel actief zijn, hebben veelal hun budgetten teruggeschroefd. In twee jaar tijd zijn we een significant deel van onze advertentie-inkomsten verloren, waarvan het grootste verlies in 2023 was. Gelukkig verdienen we ook geld met de Pricewatch en dat vangt die klap deels op, maar de inkomsten uit advertenties blijven zakken, ook weer in januari 2024. Daarom is het nu tijd om actie te ondernemen, terwijl we nog financieel gezond zijn.'
Twee grote problemen
Het vertrek van adverteerders heeft twee redenen, meldt Funnekotter. Merken moeten voor Tweakers aparte losse banners maken en kunnen advertentieresultaten niet zelf meten en omzetten in rapportages. 'Zo zijn er in de praktijk twee workflows: een voor adverteren op Tweakers en een voor adverteren op de rest van het web. Voor veel adverteerders blijkt dat een groter probleem dan verwacht', schrijft de hoofdredacteur.
Tweakers gaat naar verwachting in het tweede kwartaal van dit jaar over op het advertentieplatform dat andere DPG-titels al langer gebruiken. Lezers kunnen nog steeds tracking en volgcookies weigeren. Gebruikers die met de cookiemuur instemmen, krijgen wel gepersonaliseerde reclames te zien. Die kunnen breder gaan dan alleen technologie. Tweakers gaat profielinformatie niet koppelen aan advertenties en zegt geen plannen te hebben om een DPG Media-account te introduceren op zijn website.
De technologiewebsite blijft lezers overigens de mogelijkheid geven om voor een paar euro per maand reclamevrij te lezen.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!