Tussenstand Cannes zondagavond: 14 shortlistvermeldingen

Nederland heeft drie vermeldingen in de categorie Direct, drie in PR, één in Creative Effectiveness en zes in Promo & Activation. We hadden al een vermelding in de nieuwe categorie Innovation.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Shortlist Direct
Lemz pakt met voor de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) en Veiligheid NL een dubbele shortlistvermelding in de categorie Direct. JWT Amsterdam eenmaal met voor KitKat.

In totaal staan er 247 cases op de shortlist, uit 2578 inzendingen in deze categorie. Het aantal inzendingen van Nederland steeg van 25 in 2011 en 29 in 2012 naar 30 dit jaar.
Vorig jaar telde Nederland maar twee shortlist-vermeldingen in Direct. Die leverden wel twee Leeuwen op: Goud voor ALS / Publicis en zilver voor Lemz’ anti-vuurwerk campagne ‘Task Force Opsporing Vuurwerk Bommenmakers’ voor Consument & Veiligheid.

Shortlist PR
Drie van de 158 shortlistbenoemingen in de categorie PR komen van Nederlandse bodem. Het gaat om:

voor Metropole Orkest door Havas Worldwide Amsterdam
voor ING door JWT Amsterdam
voor Parkinson Vereniging door Saatchi & Saatchi/Leo Burnett Amsterdam

Het aantal Nederlandse inzendingen voor PR is dit jaar bijna verdubbeld (van 20 naar 37). Vorig jaar had Nederland twee shortlistvermeldingen in deze categorie. Toen won Nederland 1 PR Lion, voor Hema Push-up Bra.

Shortlist Creative Effectiveness
In de categorie Creative Effectiveness staat Heineken’s van Wieden+Kennedy op de shortlist.

Deze Leeuw, die pas sinds 2011 bestaat, gaat naar een campagne die heeft bewezen effectief te zijn voor de business van een adverteerder – er wordt gekeken naar consumentengedrag, merkwaarde, sales en waar mogelijk opbrengsten.

Alleen inzendingen die in 2012 op de shortlist stonden of wonnen – in alle categorieën – dingen mee. Er wordt geen goud, zilver of brons uitgereikt, alleen een Grand Prix.

Waar bleef Promo & Activation?
De shortlist voor de categorie Promo & Activation zou zondagochtend om 9 uur bekend gemaakt worden. De jury – waarin ook Lode Schaeffer van Indie zitting heeft – had tot een uur of vier 's middags nodig om de shortlist rond te krijgen.

De jury kwam tot 265 vermeldingen. Zes daarvan zijn van Nederlandse origine. Dit zijn ze:

, KLM Meet & Seat door DDB & Tribal Amsterdam
Speed Cam, Asics Footwear, 180 Amsterdam
, Amstel, DDB & Tribal Amsterdam
, Metropole Orkest, Havas Worldwide Amsterdam
, Déla, Ogilvy Amsterdam
voor de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA), Lemz

Nederland zond 91 campagnes in in deze categorie, bijna het dubbele van het jaar ervoor. Nederland doet het doorgaans goed in Promo & Activation. Vorig jaar werden er nog 3 Leeuwen gescoord.

Innovation
3 juni werd al dat Nederland een shortlistvermelding te vieren heeft in de nieuwe categorie Innovation. (Mediamonks, Ballantine’s tshirtOS).

De winnaars van de eerste vier categorieën worden maandag bekend gemaakt.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie