Traditie is de keizer van de gewoontes. Als je product daar onderdeel van uitmaakt, is je kostje gekocht. Maar da's een kwestie van mazzel hebben, hoor ik iemand zeggen. Tradities creeer je niet zomaar. Oh nee?
Vandaag is het Setsubun. Dat is in Japan de dag van de seizoenswisseling, en uiteraard is de lentedag, Rishun, de belangrijkste. Rishun wordt traditioneel gevierd met het strooien van sojabonen. Die traditie is meer dan duizend jaar oud. Hij is ook goedkoop: een zakje bonen kost weinig, en je mag zelf weten hoeveel je rondstrooit. Daar zit weinig muziek in, marketingtechnisch gesproken.
Maar sinds kort is er een nieuwe traditie bijgekomen: Setsubunrolletjes. Dat zijn sushi-achtige rolletjes, maar dan dikker en veel langer. Het idee is dat je ze in een keer opeet.
Fantastisch marketingverhaal is dat. Hoog aankoopbedrag, want lang en dik. Daar kun je niet onderuit, want in stukjes hakken brengt ongeluk. Briljant!
Duizenden jaren oud? Vergeet het maar. Hooguit een paar decennia, en qua landelijke bekendheid pas een jaar of twee. Met name de grote kruideniers timmeren hard aan de weg, tot TV-campagnes aan toe. De setsubunrolletjesconsumptie ter gelegenheid van Rishun groeit momenteel met een procent of 300 per jaar.
Marketingtraditiebouwers (ik denk aan de komende Valentijnsdag) hoeven niet te wanhopen. Het kan nog steeds, potten goud liggen op U te wachten.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!