Tekst: Shelly van Winden
Coca-Cola Life is de nieuwste variant binnen de Coca-Colalijn. Opvallend verpakt in een groen design claimt het merk een gezonder alternatief maar met dezelfde smaak als een normale Coke te bieden. Met als enig verschil minder suiker. Het is namelijk gezoet met ingrediënten van natuurlijke oorsprong (Stevia) en bevat hierdoor een derde minder suiker en calorieën.
Coladrinkers positief
Onder het algemeen publiek is er nog weinig interesse voor deze nieuwe variant. Ruim een derde vindt het wel aansprekend, maar minder dan één op de vijf zou het in zijn winkelwagen zetten. Voor een groot deel komt dit doordat een aanzienlijk deel van de Nederlanders geen frisdrank drinkt, of specifiek geen cola drinkt. Zij worden niet overtuigd door de ‘gezonde claim’ om dit nu wel te gaan doen. Maar onder de (regular) coladrinkers zien we dat zes van de tien het wel aansprekend vinden, bijna de helft wil het wel kopen.
Twijfel over Stevia
Men twijfelt niet alleen over of Stevia echt beter is dan gewone suiker, of over het feit dat er nog altijd meer suiker in zit dan in Zero of Light: mensen zijn ook sceptisch over de smaak. Ze verwachten dat het toch wel anders zal smaken, of hebben dit zelfs al ervaren. Respondenten die positief oordelen over het concept, zijn juist benieuwd naar de smaak en willen het graag eens drinken.
Flop, met nog potentie
De claim dat deze cola een gezonder alternatief is, wordt niet door iedereen geloofd. Coladrinkers zijn bereid om het een keer te proberen. Als de smaak positief wordt beoordeeld, heeft Life nog potentie. Het is de vraag of hier veel groei zit, want de ondervraagden zien niet altijd de meerwaarde ten opzichte van de andere Coca-Colavarianten. Het merk zal nauwelijks nieuw publiek aantrekken, zo is de verwachting.
Shelly van Winden is research expert concept testing bij MarketResponse