De Rijksoverheid en Snapchat slaan de handen ineen om jongeren naar het stemhokje te bewegen. De campagne, die vandaag start, is ontwikkeld in het kader van de gemeenteraadsverkiezingen op 14, 15 en 16 maart.
De opkomst onder jongeren is traditioneel laag bij deze verkiezingen. Bij de laatste gemeenteraadsverkiezingen, in 2018, stemde slechts 42 procent van de Nederlanders tussen 18 en 35 jaar.
Snapchat-lens
Relatief veel Nederlandse jongeren gebruiken Snapchat. Zij zien vanaf vandaag een speciale 'lens' in de app. Deze lens stelt vragen en geeft stellingen waar de gebruiker op antwoordt door zijn of haar hoofd te kantelen. Enkele vragen zijn 'ik heb een stempas ontvangen' en 'ik weet waar ik kan stemmen'. Gebruikers die meer informatie willen, worden doorverwezen naar de overheidswebsite elkestemtelt.nl.
Filters en stickers
Snapchat heeft de lens en bijbehorende vragen en stellingen ontwikkeld in samenwerking met het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties. Zo zijn er ook filters en stickers gemaakt. Snapchat-gebruikers kunnen de stickers naar vrienden sturen om hen te overtuigen om te gaan stemmen.
De ene filter is een countdown naar de aftrap van de verkiezingen en werkt vanaf 12 maart. Op 16 maart komt er een tweede filter beschikbaar waarmee de gebruiker kan aangeven dat hij of zij gestemd heeft. Dat laatste is opvallend, want stemmen kan dus ook al op 14 en 15 maart. De Rijksoverheid laat weten dat de Lens op 16 maart uitkomt omdat hij maar 24 uur live staat.
De lens en filters gebruiken logo's van de Rijksoverheid en benadrukken de slagzin 'elke stem telt.'
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!