Slachtofferhulp Nederland lanceert de campagne Ondraaglijke Sieraden, waarin drie slachtoffers van shame sexting met hun 'gepersonaliseerde naamketting' centraal staan. Met de campagne moet het maatschappelijk debat rondom shame sexting gestart worden. De boodschap voor de veelal jonge slachtoffers: draag de schaamte niet met je mee en vraag om hulp.
Shame sexting, het zonder toestemming doorsturen van seksueel getinte online berichten, foto's of video's, is een maatschappelijk probleem onder jongeren. In Nederland hebben 13 procent meisjes en 6 procent jongens tenminste één negatieve ervaring met sexting (sex + texting). Slechts één op de twintig slachtoffers zoekt hulp. De gevolgen voor de slachtoffers zijn enorm, zegt Bo Speich, marketingadviseur Slachtofferhulp Nederland. 'Binnen no time dragen ze namen als 'Hoer van de stad, 'Gore slet' of 'Vies meisje' met zich mee. Beledigende namen die ze naar hun hoofd geslingerd krijgen als gevolg van online seksuele intimidatie.’
Naamkettingen
Deze beledigende namen zien we terug op de kettingen en in de campagne, die bedacht en ontwikkeld is door reclamebureau N=5. Anne Stokvis, creatief directeur: 'Naamkettingen zijn populair onder jongeren en een manier om hun identiteit te uiten. Maar voor slachtoffers van shame sexting ligt dat anders. Hoe langer ze blijven rondlopen met een vervelend gevoel en continu scheldnamen te horen krijgen, hoe dieper ze in deze woorden gaan geloven en hoe verder ze af komen te staan van wie ze echt zijn. Ze dragen de schaamte als het ware met zich mee. Vanuit dit inzicht is de campagne vertrokken.'
Stokvis heeft zich met haar team verdiept in de verhalen van de slachtoffers, waar ze ontdekte dat niet het delen van de content zelf, maar de enorme schaamte die wordt aangepraat, grote impact heeft. 'Het is een gevoel dat het slachtoffer blijft achtervolgen. Voor de campagne hebben we nauwkeurig gezocht naar de balans tussen creativiteit en authenticiteit, omdat het zo'n gevoelig onderwerp is.'
Schaamte
Jiska Dijk, psychosociaal expert van Slachtofferhulp Nederland: 'We merken dat de vaak jonge slachtoffers angstig worden na online seksueel misbruik, de controle verliezen en zich schamen voor wat ze in goed vertrouwen hebben gedeeld. In de praktijk blijkt dat jongeren niet goed weten wat ze moeten doen als ze zoiets ingrijpends overkomt. Daarom is het belangrijk dat jongeren weten welke emotionele, praktische en juridische hulp precies beschikbaar is, zodat ze zich gesteund voelen.'
Slachtofferhulp Nederland kwalificeert shame sexting als een ernstig en snelgroeiend maatschappelijk probleem, maar vooralsnog weet het de jongere doelgroep nog onvoldoende te bereiken. De campagne van de hand van N=5 moet hier verandering in brengen.
Wat moet de campagne concreet opleveren? Speich: 'We willen jongeren vooral laten inzien dat ze het probleem niet zelf hoeven op te lossen, maar om hulp kunnen vragen. Het percentage van 5 procent moet omhoog. Met de campagne willen we de schaamte doorbreken.'
Pitch
Voor de campagne heeft Slachtofferhulp Nederland een pitch uitgeschreven, waar N=5 als winnaar uit de bus kwam. Voorafgaand was er een oriëntatie van vijf bureaus, drie bureaus werden uitgenodigd voor een vervolggesprek. N=5 is hiermee het nieuwe, vaste bureau van Slachtofferhulp Nederland.
De campagne wordt uitgerold op social media, in Nederlandse bioscopen en op middelbare scholen. Ook is er brede pr- en media-inzet, onder meer het NOS, AD en Radio1 besteden aandacht aan de campagne. Bekijk de online video hieronder: