Scheepvaartmuseum: "Geen Facebook zonder de Nederlanders"

Na een renovatie van vier jaar gaat Het Scheepvaartmuseum in Amsterdam aanstaande zondag 2 oktober weer open voor het publiek. De heropening wordt voorafgegaan door een online campagne, waarin wordt verteld waarom er zonder de Nederlandse middeleeuwse maritieme dapperheid geen Facebook zou bestaan.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Zaterdag 1 oktober is de Grand Opening, in aanwezigheid van Koningin Beatrix. Alle officiële gasten arriveren over het water en het gerucht gaat dat Koningin Beatrix aan boord van haar eigen Lemsteraak "De Groene Draeck" zal komen aanvaren. De Koningin is beschermvrouwe van de Nederlandsch Historisch Scheepvaart Museum en eregast bij de opening. Tijdens de avond bezoekt de Koningin één van de tentoonstellingen. De Grand Opening wordt om 22.00 uur afgesloten met vuurwerk en een spectaculaire 3D-projectie op de buitenmuur van het museum.

Afgelopen woensdag was ik te gast in en heb ik er het prachtig gerenoveerde gebouw en de nieuwe tentoonstellingen al mogen ervaren. Elke tentoonstelling heeft een heel eigen sfeer en een eigen doelgroep. Er is bijvoorbeeld extra veel aandacht voor kinderen, met speciale tentoonstellingen voor verschillende leeftijden.

Zelf was ik vooral onder de indruk van de tentoonstelling over de en die over de . Uniek is verder de De Zeereis: een spannend virtueel avontuur op zee. Als kind kende ik het museum vooral van de (ietwat stoffige) nautische objecten en mooie schilderijen. Maar het museum heeft zichzelf opnieuw uitgevonden speelt veel meer in op de beleving van de bezoeker en verhalen achter de geschiedenis. Het mikt daarmee op een veel groter publiek dan alleen de liefhebbers van schepen en water.

Vanaf zondag 2 oktober kan iedereen in dertien nieuwe, interactieve tentoonstellingen ervaren hoe de zee de Nederlandse cultuur heeft bepaald. Om een breed publiek te bereiken is het museum een social media campagne gestart via , en Youtube. Onderdeel hiervan is de video "No Facebook without the Dutch - A special Seamail to Mark Zuckerberg". De campagne werd ontwikkeld door , en .

Algemeen directeur Willem Bijleveld: "Ik ben er heel trots op dat wij als eerste verbouwend museum in Amsterdam weer onze deuren voor het publiek kunnen openen. Iedereen zal weer kunnen genieten van ons prachtige gebouw en onze bijzondere nieuwe manier van tentoonstellen".

is partner bij innovatiebureau

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie