Zaterdag 1 oktober is de Grand Opening, in aanwezigheid van Koningin Beatrix. Alle officiële gasten arriveren over het water en het gerucht gaat dat Koningin Beatrix aan boord van haar eigen Lemsteraak "De Groene Draeck" zal komen aanvaren. De Koningin is beschermvrouwe van de Vereeniging Nederlandsch Historisch Scheepvaart Museum en eregast bij de opening. Tijdens de avond bezoekt de Koningin één van de tentoonstellingen. De Grand Opening wordt om 22.00 uur afgesloten met vuurwerk en een spectaculaire 3D-projectie op de buitenmuur van het museum.
Afgelopen woensdag was ik te gast in Het Scheepvaartmuseum en heb ik er het prachtig gerenoveerde gebouw en de nieuwe tentoonstellingen al mogen ervaren. Elke tentoonstelling heeft een heel eigen sfeer en een eigen doelgroep. Er is bijvoorbeeld extra veel aandacht voor kinderen, met speciale tentoonstellingen voor verschillende leeftijden.
Zelf was ik vooral onder de indruk van de tentoonstelling over de Gouden Eeuw en die over de Walvisvaart. Uniek is verder de De Zeereis: een spannend virtueel avontuur op zee. Als kind kende ik het museum vooral van de (ietwat stoffige) nautische objecten en mooie schilderijen. Maar het museum heeft zichzelf opnieuw uitgevonden speelt veel meer in op de beleving van de bezoeker en verhalen achter de geschiedenis. Het mikt daarmee op een veel groter publiek dan alleen de liefhebbers van schepen en water.
Vanaf zondag 2 oktober kan iedereen in dertien nieuwe, interactieve tentoonstellingen ervaren hoe de zee de Nederlandse cultuur heeft bepaald. Om een breed publiek te bereiken is het museum een social media campagne gestart via Facebook, Twitter en Youtube. Onderdeel hiervan is de video "No Facebook without the Dutch - A special Seamail to Mark Zuckerberg". De campagne werd ontwikkeld door CCCP, OneBigAgency en Superheroes.
Algemeen directeur Willem Bijleveld: "Ik ben er heel trots op dat wij als eerste verbouwend museum in Amsterdam weer onze deuren voor het publiek kunnen openen. Iedereen zal weer kunnen genieten van ons prachtige gebouw en onze bijzondere nieuwe manier van tentoonstellen".
Dirk te Winkel is partner bij innovatiebureau SunIdee
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!