‘Jongeren zijn niet minder gaan drinken’, schrijft De Telegraaf vandaag. Het Trimbos-instituut onderzocht in opdracht van het ministerie van Volksgezondheid het drinkgedrag van jongeren. Op basis van het onderzoek concludeert de krant dat de NIX18-campagne heeft gefaald.
Deze campagne won in 2015 nog een zilveren Effie, een onderscheiding voor de meest effectieve campagnes van Nederland. Bureau Roorda ontwikkelde de actie en won vorig jaar opnieuw de aanbesteding van het NIX-account.
Kijken naar het totaal
Volgens Joeri Jansen van Roorda is van falen dan ook geen sprake. Hij legt uit dat de doelgroep van NIX18 veel groter is dan de doelgroep 16- t/m 18-jarigen. Volgens Jansen is het totaal aantal jongeren dat niet drinkt in twee jaar tijd gestegen: van 55 naar 64 procent. ‘Daarnaast heeft 54% van de ouders met hun kind afgesproken dat hij of zij niet mag drinken. Twee jaar geleden was dat nog 43%.’
Goed nieuws
‘Dat De Telegraaf schrijft dat het aantal 17-jarigen dat drinkt niet is veranderd, vind ik goed nieuws’, zegt hij. ‘Een paar jaar geleden kopten de kranten nog dat steeds meer 13- of 14-jarigen begonnen met drinken. Dat is nu niet meer zo. De leeftijdsgrens schuift op naar boven.’
Een woordvoerder van het Trimbos-instituut beaamt dat. ‘Deze studie ging alleen over het drinkgedrag van 16 tot 18 jarigen, maar uit andere studies blijkt dat het moment dat jongeren beginnen met drinken steeds later ligt’, zegt zij.
Zorgwekkend
Volgens het onderzoek is het drinkgedrag van 17-jarigen (met name hbo-studenten) zorgwekkend. In het weekend drinkt 14% van hen meer dan 20 glazen alcohol. Zo’n 80% van alle 17-jarige hbo’ers heeft afgelopen maand gedronken. Dat is aanzienlijk hoger dan hun leeftijdsgenoten op het mbo (61%) en het voortgezet onderwijs (65%).
‘Ik ben alleen maar blij met dit onderzoek: het helpt ons en de overheid om te focussen binnen de campagne’, zegt Jansen. Hij kan zich goed voorstellen dat 17-jarige hbo’ers binnenkort een speerpunt worden.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!