Rondvraag: Te veel mobiele bureaus in Nederland?

Steeds meer marketing budgetten worden aan mobile gespendeerd, maar toch is het aandeel ‘mobile’ in de totale marketing uitgaven nog gering. In Nederland lijkt er echter een ware goudkoorts op gebied van mobile te zijn ontstaan, waar de laatste jaren meer dan 250 mobile bureaus als paddenstoelen uit de grond zijn geschoten.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

MobileMarketing.nl vroeg aan de mobile bureaus zelf of er niet te veel mobiele bureaus in Nederland zijn

 

Rogier van den Heuvel (Velti):  Door de immense groei van het aantal mobiele aansluitingen en het mobiele gebruik, is ‘mobile marketing’ - in alle denkbare vormen - een van de meest dynamische omgevingen in de media wereld.  We zullen door een proces heen gaan van wildgroei naar specialisatie. Deze zal gevolgd worden door een shake out en consolidatie slag. Door de zeer sterke groei is een logische consequentie dat in korte tijd vele bedrijven duiken op deze sterk groeiende sector.  De vraag vanuit de adverteerders kant neemt nu serieuze vormen aan na een aarzelende start. Na de periode van wildgroei aan mobiele bedrijven van afgelopen jaren zal een volgende stap zijn dat meer partijen zich gaan specialiseren; partijen die zich richten op bijvoorbeeld mobile technologie, mobile advertising, mobile rich media, mobile loyalty, mobile CRM, mobile search, mobile payments, mobile strategie, mobile data of bouw van mobiele sites / applicaties.  Daarnaast zal er een klein aantal full service agencies kunnen bestaan.  Echter in de huidige relatief kleine Nederlandse markt zijn er nu al veel te veel bedrijven met een mobiele specialisatie. De markt is niet groot genoeg voor honderden mobile agencies, simpelweg omdat ze niet allemaal levensvatbaar kunnen zijn en daarnaast ook schaalvoordelen missen.  Internationaal zien we al de eerste shake-outs en consolidatie slagen in de markt. Vanaf dit jaar zal ook die slag op de Nederlandse markt plaats gaan vinden. Dit zal echter de komende jaren nog voortduren.”

Erik-Jan Bijvank (FONK): "Mobiele bureaus, of liever, mobiele service providers vind je in alle soorten en maten. Van zolderkamerbedrijfjes met 1 - 3 developers tot partijen die 80 - 100 mobiele developers in dienst hebben. Van kleine hele creatieve digitale agencies tot grote advieskantoren als Accenture die ook een slaatje willen slaan in de mobiele markt. Van partijen die de hele waardeketen van een mobiele applicatie / responsive design website kunnen behapstukken, tot partijen die slechts een deel van de hele proces kunnen uitvoeren. De grote vraag blijft dus: "wat is een mobiel bureau?". En is het niet te vroeg om nu al te proberen deze markt in hokjes te plaatsen. Het aantal mensen dat een huis, tuin en keuken app maken neemt toe. In de afgelopen jaren zelfs heel snel. Het merendeel van de mobiele service bureaus is dan ook ontstaan uit een samenwerken tussen enkele developers die een goed idee hadden, of die uit hun omgeving de vraag kregen of ze niet een app konden maken. Waarop al snel de volgende vraag volgde etc. Het eenzijdige karakter van het bedrijf (vooral uitvoeren van een technische behoefte) is vermoedelijk tevens de achilleshiel van de samenwerking of de mobiele service provider. Voor een succesvolle organisatie (in elke bedrijfstak) is een gebalanceerd team met verschillende profielen nodig; een developer, een verkoper, een strateeg, etc... Allemaal nodig om te zien in welke richting de samenleving zich beweegt en waar je als organisatie straks op in moet kunnen spelen. Wij denken dat er in de komende periode (2014 - 2015) inderdaad een "shake-out" zal plaats vinden. Maar ook zal de mobiele markt in termen van aantal klanten en omvang van opdrachten groeien. M.a.w. als je de juiste vorm van een mobiele service provider bent, je hebt kunnen overleven in de moeilijke markt, de focus ligt op innovatie en kwaliteit, dan zijn er in de komende periode genoeg mogelijkheden om autonoom, of als onderdeel van een groter geheel door te groeien. Mobiel is immers here to stay!“

August de Vocht (Gemoro): “BAM! En toen waren er 250 mobile bureaus begin 2014. Het is snel gegaan de laatste jaren. Maar wat doet een mobile bureau in 2014? Is dat een bedenker, uitvoerder, een mobile adwords goeroe of “All of the above”?  De vraag is simpel: Zijn er (niet) te veel mobiele bureaus. Het antwoord is even simpel als de vraag: Nee, maar een markt als Nederland is prima qua formaat en met 250 bureaus kan je die prima verdelen. De vraag is enorm en dit zal voorlopig ook wel blijven. Daarnaast kunnen we vanuit Nederland ook mooi de grenzen over met onze ideeën en organisaties. Maar niet elk mobile bureau is natuurlijk een mobile bureau. Omdat ik toevallig een lamp kan ophangen ben ik nog geen elektricien. En dat zal 2014 ook moeten gaan laten zien. Ik ben ervan overtuigd dat we ons als onderdeel van de markt moeten gaan specialiseren binnen mobile. Wie is waar goed in en gaat zich daar op focussen? En ook belangrijk wie heeft er de juiste mensen voor zitten, want mobile developers zijn natuurlijk schaars maar marketeers met mobile ervaring zijn misschien nog wel schaarser. In een van mijn blogs voor mobilemarketing.nl heb ik het hier al eens over gehad en in mijn beleving is dat een belangrijk onderdeel om van die booming business ook een fijne financiële, en creatief succesvolle business te maken.  Specialiseer je, doe wat je goed kan en deel. Op die manier is er een zeker een markt voor 250 bureaus en is er zeker een markt voor partijen die maar 1 speerpunt hebben: Mobile!"

Jeroen Retrae (moblio.nl):Wanneer zijn er teveel mobiele bureaus? Op basis van de huidige trend zullen budgetten voor mobiele campagnes, apps etc in 2014 verder doorgroeien. Als een mobiel bureau in deze markt niet kan overleven zal het dan ook vanzelf verdwijnen.Wel verwacht ik dat de markt dit jaar verder zal consolideren en er grotere „mobiele” bureaus zullen ontstaan. Daarnaast zullen de gevestigde internet-, reclame- en media bureaus meer mobiel gaan aanbieden nu het een meer permanente positie in de marketing mix heeft gekregen. Toch zal er nog genoeg ruimte zijn voor een heel aantal specialistische bureaus, bijvoorbeeld in mCommerce, design, mobile loyalty, augmented reality en location based.”

Michiel Ebeling (MOBGEN):  “Elke markt vindt zijn evenwicht in vraag en aanbod. Dat geldt dus ook voor de mobiele markt. Ik houd me niet zo bezig met de hoeveelheid mobiele bureaus dus ik vind het lastig in te schatten of er te veel zijn. Ik denk wel dat er te veel traditionele (digitale) bureaus zijn. Omdat mobiel voor bedrijven het primaire klantenportaal is of wordt, zien wij bij ons bureau een groeiende vraag naar lange termijn mobiele strategie en mobiele platformen. Gericht op consumenten maar ook voor medewerkers of BtoB doeleinden. Deze behoefte zal in de toekomst alleen maar verder toenemen. Er is daarbij behoefte aan techniek, design en visie. Niet veel bedrijven bieden een combinatie van deze disciplines, een zekere bedrijfsomvang is dus wel handig om hierin een rol van betekenis te kunnen spelen. Mobiel stelt zijn eigen, hoge eisen aan specifieke technische kennis en UI design. Er zijn niet zoveel mensen met mobiele skills in deze jonge markt. Mobiel doe je er niet zo maar even bij. Dat blijkt wel uit de worsteling die de traditionele internet- , reclame- en mediabureaus hebben met mobiel. Wij hebben we nu ruim 80 mensen  in dienst die zich vanuit Amsterdam. London en A Coruña (Spanje) vrijwel uitsluitend bezighouden met mobiele techniek, design en media. Dat doen we al 5 jaar en die kennis haal je niet zomaar even in.  Daarnaast doen we onderzoek naar de laatste technische ontwikkelingen. Want je moet bijblijven in deze zich snel ontwikkelende markt. Grappig overigens dat we nu ook steeds vaker een andere trend zien: het vanuit het &;mobile first&; kanaal ontwikkelen van desktop platformen.”

Vincent Koopmans (mobtzu): "Of we dit jaar een mobile agency shake-out gaan zien?  Net als bij elke "gat" in de markt zul je zien dat een hoop partijen dit gat zullen proberen te vullen, en na verloop van tijd is het niet meer dan logisch dat alleen de partijen die het product daadwerkelijk snappen over zullen blijven. Dus ja dit jaar zal er een shake-out plaatsvinden van bureaus die zich "mobile agency" noemen.  Als één ding duidelijk zal worden dit jaar is het dat mobile breder is dan alleen je smartphone of tablet, we zullen worden overspoeld met wearables dit jaar, onze household applicances zullen kunnen worden aangestuurd door je smartphone/website etc. We gaan meer spelen met onze Google Glass kortom Context wordt het magische woord voor 2014 in onze branche en daar had je als bureau al klaar voor moeten zijn, ben je dat niet dan wordt het een zwaar jaar. Mobile is booming, maar of mobile bureaus wel echt zo succesvol zijn? Ik kan niet spreken voor andere bureaus maar als ik kijk naar de oplossingen die wij voor onze klanten bedenken en ontwikkelen die daadwerkelijk added value opleveren dan zijn wij zeker succesvol.  Ik vraag me af in hoeverre een grote corporate dienstverlener agile genoeg kan reageren op de toch razendsnelle ontwikkelingen die zich vooral op gebied van mobile devices voordoen, er zullen altijd specialisten nodig zijn die deze rol kunnen vervullen dus ja er is zeker een markt voor een "mobile agency". “

Remco Vroom (TABWORLD.co): “Creativiteit kent geen beperkingen dus dat er te veel bureaus zouden zijn is onzin. In de &;mobile branche&; zijn we nog op zoek naar heldere propositie vormen die het voor nieuwe klanten makkelijker maken om het juiste bureau selecteren. Bijvoorbeeld heb je te maken met een creative mobile agency, een mobile marketing consultancy of gespecialiseerde app producers. En in de eerste twee gevallen, is het bureau in staat om hun specialisme in context van de lopende marketing en communicatie strategie te plaatsen en toe te passen. Het zou handig zijn als we daar eens een lijstje van zouden maken.”

Naos Wilbrink (aFrogleap): In Nederland hebben we verschillende aanbieders van mobile diensten. Je hebt bedrijven die zich onderscheiden op prijs en veelal op HTML5 gebaseerde tooling werkt voor haar oplossingen. Daarnaast heb je agencies die native apps bouwen, aangevuld met de grotere internet bureau&;s die ook het mobile werkveld erbij proberen te pakken, al dan niet gebruikmakend van kleinere bureau&;s. Verder op de horizon zie je bureau&;s die zich, naast app platformen, nog meer richten op de vraag van de marketeer: Ik heb een app, en downloads maar hoe krijg ik nu een hoge engement? En hoe converteer je een mobile user? Deze grove indeling van de markt van mobile agencies schetst de contouren van de grootte diversiteit van de markt. We hebben vergeleken met andere landen relatief veel bureau&;s. En precies dat gestelde &;teveel&; aan bureau&;s maakt dat we in Nederland en met name in de cAPPital (Amsterdam) veel concurrentie hebben. Veel concurrentie kan een effect hebben op prijs maar meer nog op het kennisniveau en aanzuigende werking van talent. Verschillende bureau&;s ontwikkelen hun specialisme meer en meer; en wellicht is de Nederlandse markt is te klein om zoveel bureau&;s te onderhouden, echter de app markt is niet beperkt tot Nederland. Veel Nederlandse agencies behoren, juist door de concurrentie, tot de beste van de wereld. Niet alleen vanuit technisch en conceptueel perspectief maar juist ook vanuit de procesbeheersing rondom de ontwikkeling, het onderhouden en borgen van de kwaliteit van de mobiele propositie. “

Harm Schweigman (Nakko Media) Het gebruik van mobiel web zal dat van het vaste web in 2014 gaan overstijgen. De vraag is in welk kwartaal dit zal gaan gebeuren.  Dat mobiel zo hard groeit is niet verwonderlijk. De smartphone en de tablet bieden veel voordelen in gebruik  ten opzichte van een desktop of een laptop.  Hoewel het aandeel mobile in de marketingmix sterk toeneemt, loopt de mobiele industrie in marktvolume nog mijlen achter bij de marketing budgetten van de vastweb wereld.  De consument heeft met de stap naar mobiel een vacuüm gecreëerd. En veel nieuwe spelers zien daarin een kans.  Bureaus schieten als paddenstoelen uit de grond. Soms met succes maar niet overal ligt de kwaliteit even hoog. Ook traditionele web bureaus trachten (alsnog) een positie in te nemen. Eigenlijk is dit niet zo vreemd. Mobiel lijkt slechts een nieuwe extensie van hun metier.  Wat opvalt is dat de grote mediabureaus nu ook zwaar inzetten in de race naar een stevige claim in de nieuwe mobiele frontier:  Met specifiek op mobiel toegepaste businessunits, Labels, dochter ondernemingen en acquisities wordt getracht niet alleen op het gebied van strategie, maar ook op het gebied van creatie en development een rol van betekenis te spelen. Dit is een spannende ontwikkeling, De partijen die kwaliteit leveren komen vaak vanzelf bovendrijven.  Een duidelijke positie innemen en goed samenwerken met de andere partijen in de waardeketen is hierbij essentieel.  Door kwaliteit en kennis te bundelen wordt mogelijk op een flexibele manier specialisme en full service te combineren.”  

 

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie