PopNed noemt NPO-missie ‘misleidende reclame’

‘De publieke omroep is van en voor iedereen’ staat te lezen op de site van de NPO. De populistische aspirant-omroep PopNed diende hier een klacht tegen in, omdat NPO geen ‘rechtspopulistisch’ geluid laat horen. De Reclame Code Commissie wees de klacht vorige week af.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Screenshot van de NPO-tekst in kwestie

De zin ‘De publieke omroep is van en voor iedereen’ staat te lezen op onder het kopje ‘Organisatie’. Hiermee wordt volgens NPO de missie verwoord die voortvloeit uit de wettelijke taakopdracht om er onder meer op toe te zien dat sprake is van een media-aanbod op het terrein van informatie, cultuur, educatie en verstrooiing alsmede dat het aanbod voor iedereen toegankelijk is.

De voorzitter van de Populistische Omroep Nederland (PopNed) noemt de zin een reclameleus en diende een klacht in. Volgens hem lukt het de NPO ‘al zeker 10 jaar niet om het geluid van het rechtspopulistische deel van het politieke spectrum te laten horen, terwijl dit tussen de 10 en 25% van de Nederlandse bevolking omvat’.

De Reclame Code Commissie (RCC) wees in mei al af, omdat ‘de taakomschrijving niet kan worden aangemerkt als het aanprijzen van goederen en/of diensten of het propageren van een denkbeeld’. Daartegen ging PopNed in beroep. Vorige week wees ook het College van Beroep (CVB) de klacht af, nadat die de zin wel als reclame-uiting had aangemerkt. Maar een reclame die de consument niet overhaalt tot een uitgave, is niet misleidend, stelt het CVB.

“George Orwell zou zich prima herkennen in de leus”, reageert PopNed tegenover .

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie