Premium

Oxfam Novib vraagt met 'Klimaatopoly' aandacht voor ongelijkheid in klimaatcrisis

Het fictieve bordspel is een ‘creatieve vertaling van de realiteit’. Hammerfest tekende voor concept en creatie.

Alleen rijke landen kunnen winnen met Klimaatopoly

Oxfam Novib presenteert het bordspel Klimaatopoly, waarmee het onrechtvaardigheid in de klimaatcrisis wil uitleggen. Het spel visualiseert de ongelijkheid tussen rijke geïndustrialiseerde landen, die de klimaatverandering grotendeels hebben veroorzaakt, en de meest kwetsbare landen, die daarvoor moeten boeten in de vorm van stormen, overstromingen of juist extreme droogte, aldus Oxfam Novib.

Met de bewustwordingscampagne vraagt de medefinancieringsorganisatie, die strijdt tegen ongelijkheid, aandacht voor onrechtvaardigheid in de klimaatcrisis 'waar alleen de rijke landen kunnen winnen'. De campagne is bedacht en ontwikkeld door social-bureau Hammerfest.

Het mag duidelijk zijn dat het 'oneerlijke bordspel' een parodie is op het bekende bordspel Monopoly. Overigens is de timing, gezien de recente lancering van de Driftkoppen-campagne van het 'echte' Monopoly, 'puur toeval', benadrukt Hammerfest. Klimaatopoly is niet fysiek verkrijgbaar, het gaat echt om de awareness rondom het genoemde probleem.

Westers kapitalisme

Aan de start van Klimaatopoly begint het al met ongelijkheid: Nederland, Japan, Amerika en Australië starten met een goedgevulde portemonnee, waar Somalië, de Filipijnen, Vanuatu en Pakistan met een laag bedrag beginnen.

Het is een thema dat iedereen aangaat, zegt Guy Lokhoff, oprichter en creatief directeur van Hammerfest. 'Ook in Nederland, hoewel het voor veel mensen een ver van hun bed-show lijkt. Door de associatie met Monopoly, dat draait om westers kapitalisme, maken we het probleem tastbaar en laten we zien dat ook in het geval van de klimaatcrisis de kwetsbare landen de rekening gepresenteerd krijgen.'

Het fictieve bordspel sluit aan op de langer lopende klimaatcampagne van Oxfam Novib, dat als doel heeft tenminste 50.000 handtekeningen vanuit Nederland te presenteren aan de klimaattop COP27 in Egypte in november. Lilian Alibux, directeur engagement: 'De ongelijkheid in de klimaatcrisis is schrijnend, maar ook complex. Met Klimaatopoly presenteren we een creatieve vertaling van de realiteit. In aanloop naar de klimaattop in november willen we zoveel mogelijk mensen bewust maken van de ongelijkheid - en deze campagne moet hieraan bijdragen.'

De campagne wordt op de social-kanalen van Oxfam Novib uitgerold. Bekijk de online video hieronder:

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie