Premium

Overheid past communicatieframe aan, met enkele verontrustende redenen

Communicatie verschuift van persoonlijke gezondheidsrisico’s naar een ‘gezonde samenleving’.  

Handreiking communicatie

Het Nationaal Kernteam Crisiscommunicatie (NKC) heeft  een handreiking uitgebracht voor de communicatieaanpak van de coronacrisis. Het communicatieframe verschuift daarin en richt zich minder op de persoonlijke gezondheidsrisico’s van Nederlanders, en meer op een ‘gezonde samenleving’ –fysiek, mentaal, maatschappelijk en sociaaleconomisch.

De handreiking is bedoeld voor communicatieprofessionals in Nederland die de landelijke communicatieaanpak van corona lokaal of in hun sector moeten vertalen.

Het schuivende communicatieframe past volgens het Kernteam bij de nieuwe fase van de coronacrisis in Nederland. Daarin gebeurt de communicatie steeds meer vanuit regio’s, gemeenten en branches en sectoren. De verschuiving gaat van ‘grote schrik’ naar ‘langere tijd omgaan met onzekerheid’.

Niet erg geruststellend

‘We zien in deze fase ook opgaven waar we in de communicatie mee te maken krijgen’, schrijft het Kernteam, en noemt er drie. Ze stellen niet erg gerust.

De eerste opgave zijn de maatschappelijke spanningen. ‘Mensen zien verschillen en er ontstaan voor- en tegenstanders van de aanpak in Nederland’, zoals het crisisteam omschrijft.

Daarnaast is het draagvlak en  urgentiebesef van belang. Het Kernteam: ‘Hoe houden we dit vol en hoe bied je perspectief? Soms willen mensen wel maar kunnen ze het niet.’

Ook moeten er voor meerdere partijen, meerdere doelgroepen, meerdere boodschappen zijn. ‘Hoe zorg je voor goede afstemming? Het komt erop aan dat we deze en andere dilemma’s herkennen en meenemen in de communicatieaanpak’, schrijft het Kernteam.

Stap voor stap

Dat betekent dat er veel aandacht komt voor een gezonde samenleving op basis van 1,5 meter-plannen, volgens het NKC.

Het wil daarom een frame dat uitgaat van stap voor stap meer ruimte. Het NKC: ‘Die stappen zetten we samen en zijn een verdienste van ons samen. Bijvoorbeeld: als het ons lukt met het naar school gaan en de jeugd, is er ruimte voor de volgende stap. Laten we er samen voor zorgen dat we niet verliezen wat we met zijn allen al hebben bereikt. Want dat risico blijft op de loer liggen.’

Het NKC benadrukt dat de inhoud van de handreiking is niet in beton gegoten en blijvend aangevuld wordt. ‘Daarom nodigen we iedereen uit om goede praktijkvoorbeelden, ervaringen en behoeften met elkaar te blijven delen. Daarmee versterken we elkaar bij ons professionele handelen in deze bijzondere tijd. We helpen elkaar ook op weg, voor de stadia die volgen en het vinden van een nieuw evenwicht.’

uitgangspunten
Uitgangspunten communicatie NKC
premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie