Onderzoek onder marketingstudenten: 'Grote aankopen liever niet via internet'

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Onder de deelnemers van de (die volgende week dinsdag plaatsvindt) is een onderzoek gehouden naar hun beleving van de service van gewone en internetwinkels.

De uitkomsten zijn aardig, want deze groep respondenten (in totaal 178) zijn lid van de marketingassociaties van de Nederlandse universiteiten en dus de marketeers van de naaste toekomst.

Het thema van de dag is 'Smiling Sells' en dat leidde tot de volgende vragen en uitkomsten:

Als ik iets op internet koop, bekijk ik het product eerst in de winkel.

Mee eens: 11,8 procent
Gedeeltelijk mee eens: 29,8 procent.
Gedeeltelijk oneens: 20,8
Oneens: 15,2

Wanneer ik via internet producten koop, heb ik minder vertrouwen in een goede afhandeling van klachten dan wanneer ik iets koop in de winkel.

Mee eens: 27 procent
Gedeeltelijk mee eens: 42,1 procent.
Gedeeltelijk oneens: 10,7
Oneens: 11,2

Grote aankopen koop ik liever in de winkel dan op internet.

Mee eens: 48,3 procent
Gedeeltelijk mee eens: 24,2
Gedeeltelijk oneens: 8,4
Oneens: 9,0

Door goede ervaringen met klachtenafhandeling kom ik sneller terug naar die winkel

Mee eens: 66,9 procent
Gedeeltelijk mee eens: 26,4 procent
Gedeeltelijk oneens: 0,6
Oneens: 0,6

Wanneer ik mijn dagelijkse boodschappen zelf kan scannen en afrekenen, zonder tussenkomst van een cassiere, ervaar ik dit als een betere service.

Mee eens: 11,2 procent
Gedeeltelijk mee eens: 18 procent
Gedeeltelijk oneens: 24,7 procent
Oneens: 21,9 procent

Als ik mijn dagelijkse boodschappen doe, ga ik voornamelijk af op prijs en niet op kwaliteit

Mee eens: 5,6 procent
Gedeeltelijk mee eens: 33,1 procent
Gedeeltelijk oneens: 28,1 procent
Oneens: 14,6 procent

Er werden ook nog wat merken voorgelegd aan de studenten en hoewel er veel voorspelbaar is (ze vinden AH beter bij zichzelf passen dan Aldi, H&M is veel populairder dan Wehkamp) zorgt het antwoord op de vraag welke bank het best bij hen past toch voor een verrassing.

Postbank scoort 39,9 procent, maar de Rabobank komt op 57,3 procent.

Jammer is dat ze niet gevraagd hebben welk biermerk het populairst is....Heineken is namelijk de grote sponsor van het evenement.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie