Agile werken in multidisciplinaire teams maakt werken leuker en zorgt dat je klant beter bediend wordt. Dat is althans een van de belangrijke conclusies uit het onderzoek van Mike Hoogveld naar het effect van agile werken op de dienstverlening voor klanten. Hij promoveerde aan Nyenrode Business Universiteit.
Agile (flexibel) werken betekent dat je met een multidisciplinair team in korte periodes, de zogeheten ‘sprints’, een project uitvoert met oog voor de klant. Hoogveld: ‘Zo kan je makkelijk inspelen op veranderende wensen en behoeften van je klant.’ Uit zijn onderzoek komt naar voren dat agile samenwerken met verschillende experts in een team leerzaam is voor medewerkers. Hoogveld: ‘Bovendien vinden ze het fijn om verantwoordelijkheid te krijgen voor wat je de klant levert. Ook geeft het voldoening om in een korte periode iets tastbaars op te leveren en dat maakt het werk leuker.’
Geen oplossing voor al je problemen
Het is volgens Hoogveld een veel voorkomende valkuil om te denken dat je verandering alleen met tools en technieken kunt bewerkstelligen. ‘Agile werken is geen doel op zich, maar een míddel voor verandering. Ik denk dat veel bedrijven terugkomen op het idee dat agile werken de oplossing is voor al je problemen. Soms is de organisatorische context er gewoon nog niet klaar voor. Het gaat er ook om dat je je mindset durft te veranderen. Dat betekent ook fouten durven maken om in de praktijk te leren wat wel en niet werkt.’
Meer uitgebreide verslaggeving naar aanleiding van dit onderzoek volgt.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!