Nwe trnds in nmn

Ook nieuwe (nwe) namen (nmn) zijn onderhevig aan trends (trnds) en ontwikkelingen. Steeds vaker zie je namen die zijn ontstaan op basis van SMS taal. Kort, krachtig en ontdaan van franje om de boodschap op een zo kort mogelijke manier over te brengen.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

In de jaren hiervoor hebben veel bedrijven gebruik gemaakt van afkortingen van de originele naam om zo ook afstand te doen van de nadelen van deze naam. Zoals Kentucky Fried Chicken dat nu bekend is als KFC, of TNT dat vroeger Thomas Nationwide Transport heete. Nu worden namen bewust snel en kort geschreven.

SMS namen
Er zijn vele voorbeelden van namen die afgeleid zijn van de SMS taal. Zo heeft Motorola haar vier nieuwe telefoons vier nieuw namen gegeven, zoals SLVR (Silver)PEBL (Pebble), ROKR (Rocker) en SLVR (Silver). Maar er zijn meer. Reebok is eigenlijk een van de eersten die met dit afkorten begon. Om zichzelf hipper in de markt te zetten zijn ze begonnen zich te promoten als RBK.

Cool products, cool names
Motorola zou de nieuwe telefoontjes eerst namen geven in lijn met de oude lijn (C155, L6 en V3). Maar zoals ze zelf bij Motorola zeggen "We have these really wickedly cool products, and they deserve wickedly cool names". En daar hebben ze helemaal gelijk in!
In het nieuwe naamsysteem komen de oude namen nog steeds voor, maar de nieuwe invloeden zijn ook al zichtbaar. Een V3 telefoon heet nu Motorola RAZR V3 en wordt gepromoot als de MOTORAZR en er bestaat ook een 'RAZR V3 Xtra'.

Waarom zou je kiezen voor zulke hippe namen?
Zoals de mensen van Motorola aangeven passen deze, hippe namen goed bij hippe producten. Je kunt door middel van de naam associaties verbinden aan het product. De oude namen gaven meer een gevoel van techniek, terwijl deze namen veel meer de richting van lifestyle en trendy op gaan.

Daarnaast is het bij merknamen steeds moeilijker om namen te ontwikkelen die merkrechtelijk beschikbaar zijn en nog belangrijker een domein kunnen creëren op internet. Een goed voorbeeld hiervan is Flickr. Dit zou eerst Flicker gaan heten, maar deze domeinnaam was niet meer beschikbaar, daarom hebben de oprichters er voor gekozen de e te laten vallen. Zij hebben denk ik ook geen onderzoek gedaan naar de betekenis in andere talen, want dan vraag ik mij af of deze naam er gekomen was.
Of maakt dat in deze tijd niks meer uit? Het staat het succes van Flickr in Nederland niet in de weg. (Al moet ik onwetende mensen wel vaak uitleggen wat Flickr is.)

Nadeel van deze namen is wel dat ze trend onderhevig zijn en voor corporatenamen wellicht minder geschikt zijn. Voor producten met een beperkte levenscycles zijn de namen zeer geschikt omdat je op die manier altijd relevant blijft voor je doelgroep.

Bronnen: ,

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie