'We hadden inderdaad graag gewild dat we vóór Sint de Wii konden lanceren, maar we zijn toch onderdeel van een Europese organisatie en die richt zich op Kerst', aldus een eerlijke Nintendo-official vandaag.
Vanmiddag vond in Vak Zuid in het Olympisch Stadion in Amsterdam de presentatie van de nieuwe Nintendo Wii (lees: 'wie') plaats. Voor wie het nog niet weet: met deze nieuwe gameconsole kun je spelen door met de draadloze afstandbediening (AB) te zwaaien. Dus het tennisspel speel je door met de AB de tennisbeweging te maken.
Gek gezicht, maar wel logisch. En daarmee is meteen de belangrijkste usp ten opzichte van de concurrenten XBox en Sony Playstation3 aangegeven. Het is de strijd tussen de zevende generatie spelcomputers.
De verkoop in Nederland start, net als in de rest van Europa, op 8 december.
In Amerika en Japan is Wii de afgelopen weken al geïntroduceerd. Meer dan 600.000 stuks gingen in acht dagen in de VS over de toonbank. Veel meer dan de PS3, maar die werd dan ook erg zuinig gedistribueerd.
Frank Rittinghaus, de marketingcommunicatiemanager van Nintendo Benelux kon wat uitleg geven, terwijl de jeugd zich overal verdrong om de nieuwe apparatuur te proberen.
Rittinghaus: 'Spelen is geloven bij de Wii. We richten ons hiermee ook op de gezinnen van 30 plus. En op de non-gamers. Je ziet namelijk dat de spellenwereld verandert. Waar vroeger (deze markt bestaat nog maar net 20 tot 30 jaar, tvv) vooral mannen tussen de 7 en 25 jaar speelden en van de gamers slechts 20 procent vrouw was, zie je nu dat we naar een 50/50 verdeling gaan. Bovendien zie je ook steeds meer ouderen gamen.'
Met name de Brain Trainer op de Nintendo DS doet het goed bij de 50-plussers. Rittinghaus: '44 procent van de Nintendo DS-gebruikers is al vrouw.'
Met de nieuwe Wii moet dat nog sneller gaan. Het is het instrument voor de massa. Met de intuïtieve draadloze AB, voorzien van luidspreker en trilfunctie (dus de klap van de tennisbal voel en hoor je ook) moeten ook non-gamers over de streep getrokken worden.
Opvallend is dat Nintendo de hardcore gamers voorziet van een tweede AB, waarmee je spellen als Zelda kunt spelen. Deze uitbreiding heet Nunchuck (op de eerste foto links). Dan speel je dus met twee handen en zwaai je met je ene arm om het zwaard te bedienen en met de knopjes op de Nunchuck om de figuur door het spel te bewegen.
De Wii kan ook aangesloten worden op internet. Dan kun je oude, klassieke spellen, zoals de eerste versies van Mario of Donkey Kong, downloaden voor 4 tot 5 euro per stuk.
Daarvoor moet je dan wel Wii Points Cards kopen voor 20 euro per stuk. De oude spellen van de gamecube doen het overigens ook op dit apparaat. De oude controller kan aangesloten worden.
Nintendo wil met Wii Connect ook een soort kanaal bouwen met de gebruikers. Er kunnen via de console allerlei kanalen gezien worden. Entertainment, maar ook een nieuws- en weerkanaal. Er kunnen foto's bekeken worden en er is een prikbord.
Wii moet dus meer zijn (of worden) dan alleen een game-console. Rittinghaus sluit niet uit dat er op termijn ook gewoon tv-uitzendingen zullen zijn voor de Nintendo-populatie.
In tegenstelling tot Sony heeft Nintendo de voorraden op peil. Tot eind december kunnen er 4 miljoen verkocht worden.
Als je er een wilt aanschaffen: de sportsbundel (draadloze Wii-afstandsbediening, een Nunchuck, vijf Wii Sports-spellen op één speldisk: tennis, golf, honkbal, bowlen en boksen) kost 249 euro. De spellen kosten zo'n 49 en 59 euro per stuk.
De campagne voor de Wii speelt zich vooral op tv af. Tussen nu en eind maart zal de Wii voortdurend op tv te zien zijn. Dat is overigens een Japanse campagne. De Europese campagne-ontwikkeling was een drama. Nintendo hield een competitie waaraan ook het Nederlandse bureau FHV meedeed. Europa koos voor Leo Burnett dat aan de slag ging, maar Japan greep in en schoof de Japanse campagne naar voren.
Nintendo heeft in de portable markt met zijn DS een overmacht, volgens Rittinghaus. Het merk heeft 80 tot 85 procent van deze markt. De rest is voor Sony PSP.
In de console-markt is Sony wel marktleider, wereldwijd heeft het nog altijd 60 procent. De rest wordt gelijk verdeeld door Nintendo en XBox.
Maar de eerste geluiden uit de VS zijn zeer bemoedigend, zegt Rittinghaus. Hij verwacht dat door de vernieuwingen de markt gaat schuiven.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!