In de campagne staan drie thema’s centraal: straffeloosheid, preventie en discriminatie als oorzaak van martelen. Amnesty richt zich vooral op martelingen in Kenia, Zuid-Afrika, Egypte, Democratische Republiek Congo, Israel, India, China, Mexico, Peru, Brazilië, Turkije en de Russische Federatie.
Deelnemers aan de actie krijgen tweewekelijks een e-mailbericht met daarin kort uitgelegd welke persoon waar wordt gemarteld. Door dat bericht reply te sturen, wordt het naar de regering van het desbetreffende land gestuurd. ‘Het is de bedoeling dat er binnen 48 uur een stroom van brieven en reacties op gang komt naar de regering’, vertelt persvoorlichter Ruud Bosgraaf. Behalve via e-mail is het ook mogelijk om deel te nemen aan het bliksemnetwerk via fax of de post. Ook rapporten worden ingezet als middel.
Er komen verschillende thematische rapporten over martelen: martelen en kinderen, martelen en vrouwen en een aantal landenrapporten. Bij aanvang van de campagne verschijnen er ook nog een aantal adverten-ties in onder andere Trouw, NRC, de Volkskrant, Metro en het Algemeen Dagblad. ‘Wij hebben besloten om deze campagne low budget aan te pakken’, weet Bosgraaf. ‘We geven het meeste geld uit aan de doelstel-ling: de rapporten en de bliksemacties. Advertentiegelden verwerven we via sponsoring.’ De campagne tegen martelen is een internationale campagne. ‘Iedere Amnesty afdeling bepaalt zelf hoeveel geld ze uitgeven aan de actie.’De Nederlandse afdeling van Amnesty International telt 215.044 leden. Deze afdeling gaf het afgelopen jaar 5,11 miljoen gulden uit aan acties en actienetwerken, aan voorlichting werd 5,19 miljoen gulden uitgegeven.
De campagne loopt tot oktober volgend jaar, dan wordt bekeken of deze nog wordt verlengt tot december. (16-10-2000)
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!