We zitten middenin het prijzenseizoen. We delen mooie, inspirerende cases die creatief én effectief zijn, vieren feestjes en winnaars. En een leerzame, doch tijdrovende klus voor juryleden met al die categorieën. Toch komt er licht aan het einde van de tunnel, want het jureren lijkt over een paar jaar een stuk overzichtelijker te worden.
De banken zijn dan uitgesloten van deelname, zo ook de auto-industrie, kledingmerken en discounters (want Chinese import). En supermarkten waar nog vlees verkocht wordt doen niet meer mee. Biermerken, frisdranken, zuivelproducenten, bezorgdiensten staan ook op de zwarte lijst. Ook bureaus die klanten hebben in één van deze sectoren hoeven geen formulier meer in te leveren. De reclamewereld wordt een schijnwerkelijkheid.
Dit lijkt ons voorland te zijn als ik sommige reacties en oproepen van vakgenoten zie op LinkedIn. Elkaar de maat nemen in het vak lijkt populair. Waar SIRE terecht oproept om niet te polariseren, zie ik vakgenoten niet de route kiezen van dialoog maar van uitsluiting.
Niet uitsluiten maar samenwerken
Natuurlijk is er veel aan de hand in de wereld. Het is een voor twaalf of misschien wel vijf over twaalf op tal van vlakken, daar zijn we het over eens. Maar met het oproepen tot uitsluiting van bedrijven en merken doen we precies wat we niet moeten doen: polariseren. Dat werkt cynisme in de hand en kan verlammend werken. En dat is onverstandig, want iederéén moet mee in de transitie naar een betere wereld. We moeten ervoor waken dat we kleine en grote verbeteringen niet waarderen en alles wat (nog) niet perfect is in de ban doen. Perfectie gaat dan ten koste van progressie.
Beter dan uitsluiten, is het maken van gezamenlijke positieve impact. Door te verbinden, ongewone samenwerkingen aan te gaan, lessen te delen en elkaar te inspireren. Dat kunnen merken, bedrijven en reclame-, communicatie- en mediabureaus als geen ander. Sterker nog, bedrijven en merken zijn onmisbaar voor de duurzame transitie. Want zij hebben toegang tot de massa die we mee moeten krijgen. Duurzame verandering heeft pas effect bij schaal en niet bij exclusiviteit. We moeten dus niet uitsluiten, maar samenwerken om de gewenste effecten te bereiken. Daarom zet bvA zich samen met CMO’s in als katalysator voor maatschappelijke transities. Dat doen we via workshops, onderzoek en casestudies. En door ernaar te handelen.
Verduurzaming
Er worden door bedrijven ook al veel kleine en grote verschillen gemaakt. Albert Heijn stopt met plastic broodclips, Friesland Campina stapt in plantaardige melk, HAK gaat volledig over op biologisch, McDonalds zet vegaburgers prominent in de etalage. Er zijn talloze voorbeelden van productieketens die verduurzaamd worden. Al die oplossingen voor soms complexe problemen zijn niet altijd even sexy en snel als een online oproep tot cancelen, maar uiteindelijk is het zoeken naar oplossingen veel effectiever en daarmee dus broodnodig om tot echte duurzame verandering en ander gedrag te komen. Dus laten we stoppen met het energie steken in elkaar de maat nemen.
Kan, mag en moet het soms niet sneller? Natuurlijk! Moedig merken en branches aan om stappen te zetten in de goede richting. Daag ze uit, neem ze mee, confronteer, koppel ze aan de voorlopers. Gebruik samenwerking, creativiteit, vindingrijkheid en ervaring om op die manier samen bij te dragen aan een duurzamere en mooiere wereld.
Erik van Engelen is voorzitter van bond van Adverteerders (bvA).
Reacties:
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!
En wat moeten we op politiek niveau met Rusland? Mijn voorkeur zou zijn om de banden op het gebied van sport en cultuur aan te halen, daar kunnen we dus de verbinding handhaven en bvk uitbreiden. Op economisch gebied kunnen we de huidige maatregelen handhaven, dat is dus wel een vorm van uitsluiting die wordt gerechtvaardigd door de agressie tegen een buurland en de gepleegde oorlogsmisdaden.