Overslaan en naar de inhoud gaan

Niek van den Adel: ‘Om vooruitgang te boeken moet je stilstaan’

Voor het Communicatiecongres 2022 leggen we keynote-speakers essentiële vragen over het vak voor. Dit keer Niek van den Adel.
Niek van den Adel
Niek van den Adel
Niek van den Adel
Niek van den Adel

De enige manier om voorwaarts te gaan in dit vak is niet blindelings door te gaan zoals we het deden voor corona, stelt Niek van den Adel. ‘We moeten lessen leren uit deze twee jaar. Want één ding is zeker, de enige constante die we hebben is vooruitgang; er gaat nog wel meer veranderen de aankomende jaren.’

related partner content for mobile comes here

Veranderen is niet eenvoudig, beseft Van den Adel. ’Wij mensen zijn biologisch zo geprogrammeerd dat zodra er weer orde komt na de chaos, we onszelf precies hetzelfde gaan gedragen en gaan communiceren. Ons hele systeem wil terug naar het bekende, het vertrouwde. Dat betekent niet dat veranderen onmogelijk is, wel dat je er zelf voor moet kiezen.’

Van den Adel weet dat als geen ander. Hij moest elf jaar geleden, hij was toen 28, zijn leven compleet opnieuw inrichten toen hij na een motorongeluk met een dwarslaesie in een rolstoel belandde. Zijn leven stond op z’n kop, maar hij wist zich aan te passen onder het motto:  als je de omstandigheden niet kunt veranderen, kun je alleen jezelf nog veranderen. Hij schreef er een boek over, Crash, en werd een veelgevraagd spreker.  

Het Communicatiecongres 2022 'Voorwaarts' heeft 19 mei plaats in Green Village in Nieuwegein. Kijk hier voor het programma.
 

Hij doet niet anders dan metaforen en verhalen vertellen, over verandering, verbinding, bloopers en rare situaties op de werkvloer, in de trein en tijdens de lunch. Over oprecht aandacht geven, lachen en over huilen. Want geluk zit niet in je benen, maar in de omgang en communicatie met anderen.

Wat is volgens jou de belangrijkste opdracht voor ‘communicatie’ het komende jaar?

Niek van den Adel: ‘Ik denk dat we meer en meer behoefte krijgen aan echte communicatie. Na een periode van tegenslag, krijgen wij als maatschappij een enorme behoefte aan leuk, lachen, lol - alles met een L. Na acht maanden revalidatiecentrum en drie operaties was het precies hetzelfde voor mijzelf. Ik denk dat het dan belangrijk is om niet gewoon maar door te gaan, maar om bewust te kijken wat je hebt geleerd van deze periode zodat je nog krachtiger de toekomst in kan gaan.’

Wat had jij geleerd?

‘Dat alles veranderlijk is. Wat in de morgen nog de waarheid is, is in de middag twijfel en in de avond een leugen. Het gaat erom dat je met energie en inspiratie inspeelt op die steeds veranderende werkelijkheid. We zijn nu in de fase dat we weer vooruit kijken en genieten, omdat we dat weer kunnen en mogen. Daarbij aansluiten in communicatie in boodschap en in tone of voice is wat mij betreft toonaangevend.’

Het klinkt erg logisch, maar niet erg eenvoudig lijkt me. Waar moet iemand beginnen?

‘Met eerst heel goed naar zichzelf te kijken. Wat heb jij geleerd de afgelopen twee jaar over de veerkracht en het vermogen waarmee je omgaat met verandering. Pas als je jezelf begrijpt, kunnen je anderen bereiken en helpen.’

En dat kun je leren?

‘Jazeker, veerkracht is een soort spier, die je kan trainen en ontwikkelen, je moet er alleen wel af en toe voor stilstaan, en dat is best een uitdaging in deze tijd.'

Lees ook: 
Esther Bunnik, VNG: ‘Hoog tijd dat we principes en waarden voor communicatie tegen het licht houden’
Bouchra Talidi: 'Veel mensen hopen dat de werkplek jasje-dasje-kantoortuin verdwijnt'
- Judith Zuijderhoudt, MSD: 'Van meer begrip en vriendelijkheid worden we allemaal beter'
Astrid Groenewegen: 'Wie gedrag snapt, kan alles veranderen'

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in