MRI scan onderzoekt gedragsintentie bij campagnes

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Wij hebben de koopknop ontdekt, was de claim van Martin de Munnik van het bedrijf tijdens de bijeenkomst in de Amsterdamse Groote Club. Samen met de hoogleraar cognitieve neurowetenschappen Victor Lamme van de UvA is hij in staat om op basis van een steekproef met een overzichtelijk aantal deelnemers te voorspellen of een campagne wel of niet zal leiden tot het beoogde gedrag. Dat gebeurt door het uitvoeren van MRI-scans tijdens het bekijken van campagne-uitingen. Afhankelijk van de hersenactiviteit in specifieke delen van het hersengebied is te bepalen of een campagne aanhaakt op gebieden die gekoppeld zijn aan 'verlangen', 'vertrouwen', 'waarde', of juist aanhaken op 'angst' , 'walging' of 'woede'.

In een spinnenweb-weergave worden vervolgens de uitkomsten van verschillende varianten met elkaar vergeleken. Dat leidt dan tot inzicht in de meest effectieve variant. En zo worden keuzes gemaakt voor campagnes, covers van tijdschriften en muziekjes. Een nieuw vakgebied ontstaat: neuromarketing.

Het zette mij wel aan het denken: natuurlijk kan dit onderzoek niet alleen gebruikt worden voor het pure 'verkopen', maar net zo goed voor andere communicatie gericht op gedragsbeïnvloeding. En dat brengt ons weer een stapje verder in het accountable maken van ons vak en het tonen van de werkelijke bijdrage van de de dingen die we doen aan de doelstellingen van de organisaties waar we voor werken. Meer hierover lezen: Martin de Munnik schreef het ;de koopknop&;">boek 'de koopknop' hierover.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie