Consumenten winkelen steeds vaker online. Niet alleen voor kleine aankopen zoals boodschappen of schoenen maar vooral ook voor grote producten, zoals wasmachines en banken. Want oriëntatie en het vergelijken van producten én prijzen is nergens eenvoudiger. De smartphone en tablet zijn in korte tijd ongelofelijk belangrijk geworden bij veel van onze aankoopbeslissingen. De consument hoeft er namelijk niet voor uit zijn luie stoel op te staan. Als je website daarop niet berekend is mis je vele consumenten. Toch blijkt dat veel mensen teruggrijpen naar een minder mobiel apparaat als het op kopen of boeken aankomt.
Natuurlijk speelt het gevoel van veiligheid een enorm belangrijke rol. Immers... thuis is de wifi betrouwbaarder en zijn alle gegevens voorhanden. Toch denken wij dat er meer aan de hand is en dat er meer weerstanden te benoemen zijn. Met onze Barrière Methodiek® zochten wij uit wat de consument ervan weerhoudt om aankopen op mobiel af te ronden. We nemen je graag mee in ons denkproces.
Praktische bezwaren
De wissel naar desktop of laptop lijkt een overbodige stap die consumenten niet zouden hoeven nemen, mits er geen fundamentele praktische barrières in het spel zijn. Die blijken er toch te zijn, in de vorm van de eerder genoemde onveilige openbare netwerken maar ook ongewenste meekijkers terwijl je reist met de trein.
Tegelijkertijd speelt gemak een belangrijke rol. Een webshop vraagt vaak om meerdere gegevens die met een toetsenbord veel makkelijker in te vullen zijn. Iets dat op je smartphone toch vaak een gepriegel blijft. Ook moeten we concluderen dat er nog steeds veel webshops zijn die op de één of andere reden niet echt lekker op een smartphone werken. Een gemiste kans.
De invloed van omgeving
Veel van ons gedrag wordt beïnvloed door dat wat wij denken dat onze omgeving van ons toekomstige gedrag gaat vinden. We zijn bijvoorbeeld – vaak onbewust – bang dat het ons imago aantast of dat het gedrag niet past bij de rol die wij op dat moment hebben in relatie tot anderen.
Kopen via mobiel in openbare ruimtes brengt bijvoorbeeld veel onzekerheid met zich mee. Er zijn immers invloeden van buitenaf die je niet onder controle hebt. Je verliest misschien focus en de aankoop kan voor je gevoel verkeerd aflopen. Storende elementen die in je vertrouwde omgeving, aan tafel achter je laptop of desktop, in veel mindere mate een rol spelen.
En wat dacht je van alle appjes, berichten en alerts die je tijdens het bestelproces afleiden? Nog erger: stel je voor dat je gebeld wordt! De sociale interactie op een mobiel apparaat is veel intenser en dat brengt onzekerheid met zich mee. Een onzekerheid die mensen doet besluiten om te kiezen voor een pc. Om in alle rust de gewenste aankoop te kunnen doen.
Ongewenste emoties
De mens vaart wel bij zekerheden. Als consument willen we betaal- en aankoopbewijzen zien. Nog liever printen we ze uit. Bewijs van je aankoop: zwart op wit. En printen, dat doen we toch altijd nog het liefst via onze pc. Zelfs voor de niet-printers onder ons biedt de desktop of laptop zekerheid. Een mobiel gaat leeg, raakt kwijt of wordt na twee jaar vervangen.
Het gehele aankoopproces goed doorlopen lijkt beter haalbaar op je vertrouwde pc. We houden niet van de onzekerheid die blijft na het afrekenen. Is mijn bestelling wel geplaatst? Een pc is stabieler en veel minder ‘uitvalgevoelig’ dus kiezen we het zekere voor het onzekere en leggen we na de oriëntatie onze mobiel aan de kant.
De toekomst
De nieuwe generatie groeit op met een smartphone in haar hand. De rest van ons heeft gewoonweg nog wat gewenningstijd nodig. Wellicht dat deze barrières binnen 5 jaar verdwenen zijn omdat consumenten zekerder worden in het gebruik van hun mobiele telefoon. Vooral wanneer de telefoon in de toekomst onze bankpas gaat vervangen.
Toch moeten we de nieuwe generatie iets meegeven: wisselen naar desktop of laptop is wel goed voor de portemonnee. In alle rust een bestelling doen behoedt namelijk voor impulsieve aankopen. Daar kunnen zij wellicht nog wat van leren.
Reacties:
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!