Miljoenen voor website burgerjournalistiek

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

De website krijgt 10,6 miljoen dollar (7,8 miljoen euro) van investeerders om het grootste nieuwsbedrijf ter wereld te worden. De in Vancouver ontstane website heeft zeker 120.000 ‘verslaggevers’, burgerjournalisten die bijdragen leveren vanuit meer dan 140 landen.

NowPublic laat haar ‘verslaggevers’ nieuwsfoto’s en –video’s uploaden, die met een digitale camera of mobieltje zijn gemaakt. De miljoeneninvestering zal mede gebruikt worden om hen daarvoor te belonen, en om een systeem te ontwikkelen om de bij nieuwsgebeurtenissen aanwezige verslaggevers te kunnen lokaliseren.
Tot nu toe betaalde de site niet voor bijdragen en bleven de verhalen eigendom van de ‘verslaggevers’. De site ontvangt wel geld voor het plaatsen van materiaal en het bemiddelen tussen bestaande media en burgerjournalisten. Time Magazine heeft NowPublic in haar topvijftig van websites geplaatst.
Volgens mede-oprichter Len Brody zal Now Public dé aanbieder van breaking news worden, maar zullen de media de analyses blijven brengen. ‘Als er een bom in een metrostation in Londen ontploft en de media kunnen er niet snel genoeg zijn, dan kunnen wij mensen ter plaatse lokaliseren en bijdragen ontvangen’, aldus Brody.
Het nieuws op de site is voor de helft origineel nieuws en de rest is gelieerd aan al bestaand nieuws. Vrijwillige waarnemers verwijderen materiaal dat niet klopt, incompleet is of onbehoorlijk. NowPublic-verslaggevers brachten onder andere nieuws vanaf locatie tijdens de orkaan Katrina in 2005. (ANP)

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie