Greenpeace en ruim twintig andere milieuorganisaties roepen op tot een Europees verbod op reclame voor olie- en gasbedrijven. Ook zouden zulke bedrijven geen sponsorcontracten meer moeten mogen afsluiten, menen zij.
De milieugroepen trekken een vergelijking met de beperkingen die de schadelijke tabaksreclame in het verleden al is opgelegd in Europa.
Amsterdam deed het al
Het pleidooi is niet nieuw en de gemeente Amsterdam gaf al gehoor aan een dergelijk verbod. In mei dit jaar tekende de hoofdstad een convenant om abri’s met reclame benzineauto’s en dumptickets in metrostations te verbieden.
De milieuorganisaties willen dit nu op Europees niveau afdwingen en hebben protestacties aangekondigd. Ook stellen zij een miljoen handtekening van EU-burgers te willen verzamelen. Die zijn nodig voor een zogenaamd Europees burgerinitiatief.
Lees ook:
- 'Reclame is niet het probleem, maar juist een deel van de oplossing'
- Amsterdams verbod op fossiele reclame in metro 'symboolpolitiek'
Op die manier willen ze de Europese Commissie dwingen om te kijken naar een wet die reclame voor fossiele brandstoffen verbiedt. De Commissie, het dagelijks EU-bestuur, is verplicht petities serieus te overwegen die worden ingediend als Europees burgerinitiatief.
Als het met tabak kan...
‘De EU heeft al een richtlijn ingevoerd die grensoverschrijdende tabaksreclame en sponsoring verbiedt’, zegt Greenpeace in een verklaring die maandag is gepubliceerd in de aanloop naar de klimaattop COP26 van de Verenigde Naties in Glasgow in november. ‘Nu is het tijd voor een soortgelijke wet tegen fossiele brandstofindustrieën, om de gezondheid van de planeet en onze toekomst te bevorderen.
(ANP/redactie Adformatie)
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!