Toen twee jaar geleden het roemruchte Rover MG eindelijk ten onder ging, streden verschillende Chinese autoconcerns om bruikbare restanten uit de failliete boedel. Nanjing Automobile Corporation (NAC), bekend van de Soyat-modellen (in licentie gebouwde SEATs) kwam daarbij als overwinnaar uit de bus. NAC werd eigenaar van de merknamen, productielijnen, en alle apparatuur uit de ontwikkelingslaboratria.
MG, zo blijkt nu, zal als eerste merk uit de as herrijzen, rapporteert de Shanghai Daily. Het gaat daarbij om de MG 75, in feite een herintroductie van de Rover 75 die ooit door MG Rover, toen het nog een BMW-dochter was, met Duitse gruendlichkeit werd ontwikkeld.
Aardig detail uit het Shanghai Daily-artikel is overigens het consequente gebruik van het woord 'torque' (koppel) waar eigenlijk 'marque' (merk) is bedoeld. Kennis van Engels is nu eenmaal niet het primaire criterium waarop Chinese journalisten worden geselecteerd, zelfs niet voor Engelstalige publicaties.
Blijft nog de vraag hoe het merk in China zal gaan heten. Ik houd het op twee karakters met de klanken "Em Zjie"; een vertaling van 'Morris Garages' zal weinig Chinezen aanspreken.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!