Het ging uiteraard over hun nieuwe bureau.
Ze stuiterden bijna van hun stoel van de adrenaline en het enthousiasme.
Zes vragen aan de twee ondernemers, terwijl de sms'jes met felicitaties binnenstromen.
Het is een opmerkelijke combinatie die jullie bedacht hebben?
MB (foto boven): 'Ja, de line up is ook de propositie van het bureau. Toptalent uit verschillende disciplines, die op gelijkwaardige wijze in een bureau zitten. Veel mensen praten al lang over zaken als geïntegreerde communicatie of multi-disciplinaire teams, maar dat zijn altijd mensen uit een discipline die bij elkaar kruipen. Dit is wat anders.'
JB (foto beneden): 'Ik sprak laatst met iemand van een groot Nederlands bureau en daar heb ik verteld dat als je online echt net zo sterk wil maken als offline, je online dominant moet maken. Anders wordt het nooit wat. Wij zijn geen onderdeel van een bureaunetwerk en hebben dus ook geen last van de beurs.
'Al die andere bureaus schrappen gewoon functies om de beurs tevreden te stellen, ook al is er genoeg werk voor de klanten. De traditionele bureaus hebben hun media er ook allemaal uitgehaald en bij mediabureaus neergelegd. Daar draait het om twee dingen: efficiency en standaardisatie. Dat is niet meer effectief.
'We zijn goede story tellers, maar hebben ook talent om dat over te brengen. Om het verhaal te vertalen naar concrete media-ideeën. Denk aan die eerste luidsprekerhoed van Heineken.
'Dat was een geweldige samenwerking tussen Trefpunt, Neboko en Qi. De jongens die het idee hadden, werken nu hier. En ook alle andere disciplines hebben we in huis. Dus?'
Wat is er dan precies anders?
JB: 'De integratie van online en offline waar iedereen het altijd over heeft. Dat is ons meest interessante stuk. Experience komt er ook nog bij. Dat is een mooie line up. Bovendien komt het internationale verhaal er ook nog bij. We spreken Engels op het bureau.'
MB: 'Iedereen met een goed idee is welkom. Samen kijken we of we er gaten in kunnen schieten en of we het sterker kunnen maken. De creatieven denken niet alleen maar aan offline of tv.'
JB: 'Ja, anders had ik het niet gedaan.'
Wat gaan jullie nooit meer doen?
JB: 'Ik wil geen managing director meer spelen. Dat ben ik niet. Marcel doet dat bij 2008. Bij Tequila kreeg ik 70 mensen en ik dacht dat het mijn logische loopbaanstap was. Nu niet meer.
'Ik stop ook 50 procent van mijn tijd in 2008, voor de rest ben ik ondernemer. Ik doe nu een paar projecten, zoals Hyves helpen met een paar zaken. En ik werk met Bright aan een nieuw platform. Dat wil ik blijven doen. Ik ben niet iemand die drie weken nadenkt over een brandstrategie. Ik kan wel snel zien of iets goed is en wat de doorvertaling is naar online.'
MB: 'Ik had mijn eigen ding binnen TBWA en kijk daar met veel trots en plezier op terug. Ik voel nergens pijn of spijt. Ik wilde gewoon weer wat anders doen. En ik krijg hier erg veel energie van.'
JB: 'Ik denk met veel plezier terug aan Qi. Dat was toch een luxe knutselclub. Met leuke klanten en leuke oplossingen die ook nog werkten. We kregen steeds meer ruimte van klanten als Heineken. We love our work. And we would like to keep it that way. '
Welke klanten hebben jullie?
MB: 'We beginnen net. Niemand wist het tot vandaag.'
JB: 'Ik ben al gebeld door twee klanten, dus de eerste gesprekken zijn er.'
Welk bureau hebben jullie als voorbeeld?
JB: 'Anomaly in NY. Ze doen andere dingen dan het gros van de bureaus. En worden ook beloond naar succes. Als het idee en uitvoering heel goed werken, dan krijgen ze dat ook betaald. Ze ondernemen echt.'
Jullie naam is 2008.Wat wordt het volgend jaar?
MB: '2009, om aan te geven dat we van deze tijd zijn.'
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!