Vanavond was in het Tropen Instituut in Amsterdam het traditionele Koffiedik Kijken 2007 van Adformatie en de IAA.
Het was erg druk, de zaal zat propvol en er waren veel bekenden. Altijd leuk. Al was de man waarvoor ik gekomen was, commercieel directeur Sander van der Laan van Albert Heijn, er niet. Hij was op het laatste moment verhinderd 'door persoonlijke omstandigheden'.
Er waren ook tal van MolBloggers en iedereen zou een spreker onder de loep nemen. Ik doe Bas Verhart van MediaRepublic. De rest is voor de anderen.
'Google wordt de grootste media-exploitant van Nederland', voorspelde hij en citeerde ook Chris Anderson: 'Your brand is what Google says it is'.
Verhart zei dat Google zijn technologie ook zal gebruiken voor andere zaken dan zoeken. Google zal ook off line gaan. 'Ook naar tv. Overal waar mensen zijn, zal Google ook zijn'.
Verhart liet een aantal trends zien. 'Alles wordt transparant door internet, dat betekent dat je ergens heel goed in moet zijn'.
Sociale netwerken worden alsmaar belangrijker. Elkaar van alles vertellen wordt belangrijker dan het verhaal van de adverteerder. 'Van Roti-club tot Rotary: alles zal in social networks gebeuren.'
Het belang van de beta-versie. Laat mensen meedenken over nieuwe producten en diensten. Laat een beta-versie los die door gebruikers verbeterd kan worden. Wat in software al gebruikelijk is, kan ook elders, meent Verhart.
'Er ontstaat een nieuwe klasse marketeers van rond de 30, die 10 tot 20 procent van het budget besteedt aan nieuwe dingen. Aan innovatie. Bedrijven als Heineken, Unilever en KPN doen het al, maar er zullen er meer volgen.'
Van campagnes naar platformen. Er komen steeds meer producenten die meedenken met de doelstellingen van adverteerders en die bouwen aan tv-formats en sites. Bijvoorbeeld Axe dat alles wat om flirten draait claimt op zijn internetplatforms. Dat betekent dat passieve gebruikers actieve gebruikers worden.
2007 wordt het jaar van IP TV. In 2007 breekt dat echt door. En dat heeft ook gevolgen voor adverteerders: blow the line.
Er komt een einde aan adverteerders die bureaus in hokjes stoppen. En denken in below en above the line. Kijk bijvoorbeeld naar de Dove-film in de VS, die via internet veel meer impressies haalde, dan een tv-commercial ooit heeft gehaald.
Content wordt ook steeds vaker directer gefinancieerd door adverteerders. En ook steeds vaker voorzien van een interactieve laag.
Tot slot: wat houdt Verhart zelf uit zijn slaap?
Het milieu. The green paradox. Hij wil ook een tweede kind, ook al zorgen kinderen voor enorm veel vervuiling. Hij wil ook goedkope producten, maar moeten die nu China vervuilen?
'Moeten we niet heel erg op zoek naar creatieve oplossingen om dit probleem op te lossen?'
Leon Bouwman, hoofdredacteur van Adformatie, stelde hem nog een vraag na afloop over Eccky. Is dat nu wel een succes?
Verhart vond van wel: er waren nu 550.000 gebruikers, en ook al is niet iedereen even actief. Het is wel een succes, vond hij.
Vorig jaar was MediaRepublic met Talpa in gesprek, zei Bouwman. Maar heeft Talpa/Tien volgens Verhart nog wel toekomst?
Verhart: 'De Mol gaat zeker door. Mijn verwachting is dat er nieuwe mooie crossmediale dingen aankomen. Van alle tv-zenders heeft Talpa wel de beste crossmediale visie. Maar de strategie en de uitvoering zijn nog wat minder?'
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!