Issue Award 2012 naar pleegouders Mauro

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Education Permanente noemen de Fransen het. Een leven lang leren. Zo zou je ook kunnen kijken naar het thema van het Issue Congres 2012, dat vandaag plaatsvond in Amstelveen. Deze derde editie stond namelijk in het teken van "Leren van een crisis". En als er iets is dat deze middag duidelijk wordt, is dat we van elke crisis weliswaar leren - althans de direct betrokkenen - maar dat we ons grosso modo door elke nieuwe crisis weer net zo hard laten verrassen. Elke week weer, als het moet. Het aantal voorbeelden is legio. Van Johan Cruyff tot en met de (elke dag een nieuwe detail). Bijzonder hoogleraar crisisbeheersing Ira Helsoot (van het Radboud, 'home' van trapte af en wees op het basisprincipe van crisiscommunicatie. "Je MOET onzekerheid communiceren. Je mag onzeker zijn over de feiten, NIET over het feit dat er een reactie komt." Te vaak willen betrokkenen wachten met de eerste reacties tot er een helder beeld is. Alleen is het zo dat niemand daar meer op wacht. De buitenwereld heeft met behulp van mobieltjes en social media al heel snel een beeld. En dat eerste beeld, als dat te lang onweersproken is, beklijft, en kan dan nog maar heel lastig veranderd worden.

De eerste 'framing ' is vaak doorslaggevend. Dus als je daar niet snel genoeg bij bent gaat het al mis. Het kwam vervolgens uitgebreid aan bod in de presentatie van Floor de Ruiter van de Transformatiegroep. Hij liet zien, aan de hand van talrijke zeer illustratieve videobeelden dat organisaties vaak teveel gefocust zijn op reputatiemanagement terwijl ze beter vanuit de emotionele en informatieve behoefte van de doelgroep zouden kunnen werken. Diverse frames kwamen aan bod, inclusief de rode, de frame van de confrontatie, van het winnen. Dit is het frame van Bush, als hij na 9/11 de hele wereldproblematiek reduceert tot "if you're not with us, you are against us". Of dichter bij huis, de frame van waaruit Geert Wilders opereert. (Floor de Ruiter's tip aan de politieke tegenstanders van Wilders: zet nog iemand met de rode frame er tegenover, net zo ad rem en gedreven om te winnen: "Haal een tijdje Hans Teeuwen voor je partij in het parlement"...).

Issue Award 2012 naar 'Jonge Asielzoekers'
Sluitstuk van de middag was de uitreiking van de ISSUE AWARD 2012, bedoeld voor issues die in 2011 in Nederland bewust en op een opvallende manier op de agenda van politiek en samenleving zijn geplaatst. De prijs werd gewonnen door 'Jonge Asielzoekers' en (telefonisch) in ontvangst genomen door de pleegouders van Mauro. Zij ontvingen de Award voor de wijze waarop zij het issue ‘Jonge Asielzoekers’ in 2011 op de kaart hebben gezet en gehouden. Naast de ‘Jonge Asielzoekers’, waren ‘Movember’ (KWF Kankerbestrijding) en ‘Geef kinderen hun spel terug’ (SIRE) genomineerd. Het congres en de award zijn een initiatief van Communicatiebureau ;De Issuemakers&; ">'De Issuemakers' die met de uitreiking van de Issue Award het agenderen van maatschappelijk relevante onderwerpen wil belonen en stimuleren. De Issue Award werd dit jaar voor de derde keer uitgereikt. In 2011 ging de Issue Award naar Youp van ‘t Hek voor zijn strijd om de klantvriendelijkheid van helpdesks te verbeteren en in 2010 naar Oxfam Novib voor hun campagne ‘De Groene Sint’. De prijs bestaat naast de eer en publiciteit uit een oorkonde en een award, uitgereikt door Juryvoorzitter Frits Wester.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie