Dit viel me op toen ik van de week een marketing manager van een groot bedrijf vroeg naar een nieuwsbericht wat is verschenen in de media. Hij was hier niet van op de hoogte en begreep eigenlijk ook niet zo goed waar ik het over had. Klaarblijkelijk had hij óf het nieuws van de afgelopen week niet gelezen óf (en die optie lijkt me meer aannemelijk) de kranten worden helemaal niet gelezen want tja, als je de Nederlandse taal niet spreekt...
Ik weet nog goed toen ik zelf naar het buitenland vertrok. Ik sprak de taal niet en de cultuur was een grote shock. Terwijl ik in Nederland gewend ben rustig mijn boodschappen te doen in de supermarkt, schalden in deze ‘latino-supermarkt’ de commercials uit de boxen. Al zingend prijzen verschillende rondborstige meisjes de producten aan en wordt dit afgewisseld met hevige reggaeton. Na tien minuten rondgedwaald te hebben in de supermarkt, moest ik er weg. Hoe kan ik zo rustig mijn boodschappen doen?
Kwestie van cultuurverschil. In Latijns-Amerikaanse landen houden ze van drukte: er kunnen niet genoeg beelden in een commercial verschijnen, het liefste met heftige muziek en een latino_lover29@hotmail adres is voor een miljoenenbedrijf niet ondenkbaar. Deze manier van communicatie naar de consument was mij totaal vreemd, maar voor de echte latino’s bleek het te werken.
Dan vraag ik me af: hoe kan een marketing manager uit het buitenland nu goede prestaties leveren in Nederland zonder de taal te spreken? Hoe kan je dichter bij de consument komen als hun cultuur niet kent? En als je niet weet wat er over je bedrijf gezegd wordt in de media en hoe de consument daarop reageert, wat zijn dan je strategieën? Mij bekruipt lichtelijk het gevoel dat buitenlandse 'hoge pieten' in Nederland niet zo goed weten hoe te communiceren naar de Nederlandse consument. Dus doen we maar gewoon wat in de rest van de wereld werkt. En vergeten we de lokale consument. De wereld is een global village...toch?
Ik begrijp dat je niet alles kan weten. Maar door deze 'globalisering' van internationale én nationale bedrijven verandert de consument van Nederlandse consument in Europese consument. En de huidige trend 'We willen zo graag weten wat de consument wil' gaat hierdoor in rook op.Voor een goede marketing campagne is een inburgeringscursus ineens niet zo'n heel gek idee meer…
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!