Hi Pad!

Sinds kort ben ook ik de trotse eigenaar van een iPad. Nou ja eigenaar, mede-eigenaar eigenlijk. Want als ik thuis ben, wordt het nieuwe speeltje al snel geconfisqueerd door mijn zoontje van 3,5. Hij heeft Thomas en de Angry Birds ontdekt.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Mijn zoontje stond laatst voor de tv en ‘aaide’ over het scherm. Het leek wel alsof hij het tv-scherm als een touchscreen beschouwde. Door dat voorval is de tv voor mij ineens old school geworden. Het razende tempo van verandering intrigeert me.

Op de zaak zie ik de iPad al langzaam binnendruppelen. Als collega’s bij mijn bureau komen, is het gros bij het zien van het apparaat al snel overtuigd. Het is m.i. dus een kwestie van tijd dat de iPad – of een copycat daarvan – net zo gewoon wordt als de Blackberry of iPhone (die de helft van mijn collega’s inmiddels op zak heeft).

Huisje boompje beestje, iPhone. Dat zal ook met de iPad gaan gebeuren. Niks niet voor de bovenlaag, maar voor een ieder die het leuk of belangrijk vindt er een te hebben. Er zullen bedrijven komen die abonnementen gaan aanbieden, zodat een iPad toegankelijk wordt voor iedereen. Forrester Research becijferde onlangs dat in Amerika 13 procent de intentie heeft een iPad/tablet aan te schaffen. Dat zal in Nederland niet veel anders zijn.

Ik vermoed dan ook dat dit nieuwe medium binnen een jaar een massamedium is in termen van aantallen/oplage. Maar wel een massamedium met een zeer selectief bereik, want die massa bestaat uit een heleboel niches. Enorme kansen voor media-exploitanten, want de beleving van een digitaal magazine is geweldig. Het gaat niet lang meer duren of BMW zet z’n nieuwe 3-serie een week voor introductie op de iPad middels een app. En waarschijnlijk uiterst kostenefficiënt! Juist het feit dat niet iedereen het ziet, zal het exclusieve karakter versterken, precies wat BMW wil. ‘Discriminatie’ is een van de sterkste marketingtools en dat geldt zeker voor de periode dat zo weinig mensen nog een iPad bezitten.

De eerste voorbeelden van zo’n digitaal magazine zijn er al. Neem de nieuwe app van automagazine Carros en kijk hoe content en advertenties elkaar mooier dan ooit aanvullen, versterken zelfs. Gretig ging ik steeds op zoek naar wat er binnen die advertenties allemaal te doen was. Zelfs bij advertenties die me in de regel het minst boeien.

Maak je geen illusie, het magazine van de toekomst is veel meer dan tekst op een tablet met filmpjes ertussen. We staan pas aan het begin van een nieuw ingezet (i)pad. Maar waarom zien we dan nog zo weinig? Hoe is het mogelijk dat ons lijfblad voor communicatie, Adformatie, nog geen eigen experimenteer-app heeft? Immers reclamemakend Nederland moet aan het werk met relevante en effectieve reclame. Mooier vormgegeven, meer toegespitst op een selectief publiek, en heel dicht bij de adverteerder. We kunnen ons niet blijven verschuilen achter de crisis, of ‘het moment’. Het is nu!

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie