Gisteren op Prinsjesdag kopte NRC Handelsblad dat voor het kabinet het seizoen van ‘heftige’ keuzes begint. Het kabinet neemt tot het voorjaar van 2010 de tijd om te besluiten over ingrijpende keuzes. Voor het bedrijfsleven is het seizoen van ‘heftige’ keuzes natuurlijk allang begonnen.
In de zomermaanden hebben de financiële afdelingen de balans geanalyseerd en gekeken naar de middelen. Marketing en Sales zijn al wekenlang druk met de jaarplanning voor 2010 en ook operations stelde inmiddels een budget op. Toch gaat dat proces en de keuzes die daarbij horen dit jaar bij veel bedrijven heel anders dan een jaar geleden, vóór de crisis.
Voor veel marketingmanagers en brandmanagers is customer loyalty en retentiemanagement belangrijker geworden dan een jaar geleden. Anderen zullen campagnebudgetten verschuiven van print en outdoor naar online. Ook marketing fulfillment verandert al: met behulp van webportals en print-on-demand wordt bespaard op papier, transport en opslagkosten.
Productmanagers worden nu echt genoodzaakt eens kritisch maar hun product portfolio te kijken. Ze onderzoeken welke producten nog succesvol zijn en bepalen welke nieuwe mogelijkheden en innovaties ze verder willen ontwikkelen. Slecht lopende producten worden rigoureus uitgefaseerd of er wordt juist samen met Sales gekeken naar nieuwe markten voor producten.
McKinsey deed onderzoek naar de crisis – een jaar later – en publiceerde de resultaten deze week. De meeste bedrijven blijken inmiddels optimistisch te zijn over de vooruitzichten op de langere termijn. Bijna driekwart van de managers verwacht zelfs dat hun bedrijf over vijf jaar een sterkere positie heeft dan voor de crisis.
Wat zijn de ‘heftige’ keuzes van het bedrijfsleven? Welke acties behoren momenteel tot de prioriteiten in het bedrijfsleven? De top 7 uit het onderzoek van McKinsey:
1. Besparen op operationele kosten (45%)
2. Ervoor zorgen dat de organisatie snel en flexibel kan reageren op veranderend consumptiegedrag (30%)
3. Het ontwikkelen van nieuwe producten en diensten als reactie op veranderend consumptiegedrag (30%)
4. Het bedrijf herstuctureren om kosten te besparen (26%)
5. Het bedrijf herstuctureren om klaar te zijn voor groei (26%)
6. Lange termijn strategische planning (26%)
7. Het zoeken naar nieuwe markten voor producten en diensten (25%)
Ik ben benieuwd welke veranderingen de Nederlandse marketeer ziet bij het opstellen van de jaarplannen en -budgetten voor 2010.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!