Dimitri Barbe richtte 15 jaar geleden zijn bureau Make Sense voor duurzame communicatie op. Sinds een jaar is dit onderdeel van Springbok en het heeft onlangs ook die naam aangenomen.
De keuze om onder de paraplu van het grotere Springbok-netwerk te vallen – ook het Nederlandse reclamebureau Dawn bewandelde die weg – is logisch, volgens de Vlaming. ‘We waren aan het kijken hoe we ons impact konden vergroten. Ofwel we moesten groeien op alle domeinen van communicatie en al die kennis inhouse hebben. Ofwel we zochten samenwerking met partijen die daar al over beschikken. Op die manier ben ik bij Springbok gekomen.’
In de naam Springbok zit de nodige toepasselijke symboliek voor het werk van Barbe. Het dier is snel, wendbaar en kan met hoge sprongen afstand en hordes overbruggen; eigenschappen die onontbeerlijk zijn voor een communicatiebureau.
Bovendien wordt de springbok het in het karig begroeide Karoo-gebied ook wel in plaats van vee gehouden. De springbok is minder belastend voor het kwetsbare milieu van die streek.
Die keuze voor duurzaamheid en harmonie met de omgeving staat ook in het werk van Dimitri Barbe centraal. Hij heeft als industrieel ingenieur in de tropische landbouw een passie voor de natuur. De communicatiedeskundige kent als geen ander de schoonheid ervan, maar ook de kwetsbaarheid.
‘Dat was natuurlijk geen evidente switch en is geleidelijk gegaan. Ingenieurs hebben typisch de eigenschap dat ze alles bewijzen met formules. En als iets bewezen is, dan bestaat het, en voilà, dan heb je gelijk. Maar later kreeg ik het inzicht dat je wel gelijk kunt hebben, maar om het te krijgen moet je een verhaal brengen en mensen kunnen overtuigen. En daarvoor heb je communicatie nodig. Het is de sleutel is om dingen te veranderen.’
‘Ja, het is de belangrijkste reden waarom ik 15 jaar geleden het bureau heb opgericht. Om een positieve impact op de wereld te hebben. Dat is waarom ik mijn bed uitkom en naar het kantoor ga. De vraag: hoe kunnen we bedrijven, klanten, merken, organisaties helpen in hun transitie naar duurzamer werken? Dat zijn soms lastige processen die een businessmodel op z'n kop zetten, maar waar goede CSR-strategie en -communicatie sturend en bepalend kan zijn. Bedrijven kunnen er hoe dan ook niet omheen.’
‘Iedere klant moet vroeg of laat of ze dat nu willen of niet met duurzaamheid aan de slag. Dat kan uit opportunisme zijn of uit echt visionair leiderschap. Het kan uit concurrentieoverwegingen zijn of om mensen aan je te binden. Uiteindelijk moeten we naar circulaire systemen gaan en alles anders organiseren. En daar moeten wij als agentschap de leading role aan nemen.’
Dat is het ook, omdat het lastige keuzes zijn. We zitten in een vast gedrag, in een vast systeem, in een vaste economie waar veel concurrentie is. Toch moeten we de moed hebben om daar stappen in te zetten.’
‘De natuur ondersteunt samenwerkingen en organisaties. Het focust zich niet op één individu met een competitief karakter, maar geeft pas een voordeel aan een individu als het de hele groep ten goede komt. Dat systeem pas ik ook graag toe in mijn eigen bedrijf. Het heeft geen zin om een paar mensen centraal te stellen die dan de rest moeten drillen en opleggen hoe het allemaal moet gebeuren. Nee, we moeten uiteindelijk als één organisme, als één structuur kunnen werken en er allemaal beter van worden.’
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!