Overslaan en naar de inhoud gaan

Dimitri Barbe: ‘Communicatie is de sleutel tot verandering’

Industrieel ingenieur in de tropische landbouw gebruikt nu als communicatie-expert van Springbok de natuur als inspiratiebron.
Dimitri Barbe, Springbok
Dimitri Barbe, Springbok
Dimitri Barbe, Springbok
Dimitri Barbe, Springbok

Dimitri Barbe richtte 15 jaar geleden zijn bureau Make Sense voor duurzame communicatie op. Sinds een jaar is dit onderdeel van Springbok en het heeft onlangs ook die naam aangenomen.

related partner content for mobile comes here

De keuze om onder de paraplu van het grotere Springbok-netwerk te vallen – ook het Nederlandse reclamebureau Dawn bewandelde die weg – is logisch, volgens de Vlaming. ‘We waren aan het kijken hoe we ons impact konden vergroten. Ofwel we moesten groeien op alle domeinen van communicatie en al die kennis inhouse hebben. Ofwel we zochten samenwerking met partijen die daar al over beschikken. Op die manier ben ik bij Springbok gekomen.’

Dimitri Barbe is een van de keynote-sprekers op MarketingLive!, het marketingcongres van Adformatie,VIA & bvA, dat plaatsvindt op 16 november in Circa Amsterdam. Bekijk hier het volledige programma van het evenement. 

In de naam Springbok zit de nodige toepasselijke symboliek voor het werk van Barbe. Het dier is snel, wendbaar en kan met hoge sprongen afstand en hordes overbruggen; eigenschappen die onontbeerlijk zijn voor een communicatiebureau.

Bovendien wordt de springbok het in het karig begroeide Karoo-gebied ook wel in plaats van vee gehouden. De springbok is minder belastend voor het kwetsbare milieu van die streek.

Die keuze voor duurzaamheid en harmonie met de omgeving staat ook in het werk van Dimitri Barbe centraal. Hij heeft als industrieel ingenieur in de tropische landbouw een passie voor de natuur. De communicatiedeskundige kent als geen ander de schoonheid ervan, maar ook de kwetsbaarheid.

Waarom heb je de ingenieurskant ingeruild voor communicatie?

DB: ‘Dat was natuurlijk geen evidente switch en is geleidelijk gegaan. Ingenieurs hebben typisch de eigenschap dat ze alles bewijzen met formules. En als iets bewezen is, dan bestaat het, en voilà, dan heb je gelijk. Maar later kreeg ik het inzicht dat je wel gelijk kunt hebben, maar om het te krijgen moet je een verhaal brengen en mensen kunnen overtuigen. En daarvoor heb je communicatie nodig. Het is de sleutel is om dingen te veranderen.’

Verandering is wat je wil?

‘Ja, het is de belangrijkste reden waarom ik 15 jaar geleden het bureau heb opgericht. Om een positieve impact op de wereld te hebben. Dat is waarom ik mijn bed uitkom en naar het kantoor ga. De vraag: hoe kunnen we bedrijven, klanten, merken, organisaties helpen in hun transitie naar duurzamer werken? Dat zijn soms lastige processen die een businessmodel op z'n kop zetten, maar waar goede CSR-strategie en -communicatie sturend en bepalend kan zijn. Bedrijven kunnen er hoe dan ook niet omheen.’

Hoe bedoel je dat?

‘Iedere klant moet vroeg of laat of ze dat nu willen of niet met duurzaamheid aan de slag. Dat kan uit opportunisme zijn of uit echt visionair leiderschap. Het kan uit concurrentieoverwegingen zijn of om mensen aan je te binden. Uiteindelijk moeten we naar circulaire systemen gaan en alles anders organiseren. En daar moeten wij als agentschap de leading role aan nemen.’

Dat lijkt me een enorme opgave. ‘

Dat is het ook, omdat het lastige keuzes zijn. We zitten in een vast gedrag, in een vast systeem, in een vaste economie waar veel concurrentie is. Toch moeten we de moed hebben om daar stappen in te zetten.’

Je laat je in het werk leiden door de principes van de natuur. Kun je daar een voorbeeld van geven?

‘De natuur ondersteunt samenwerkingen en organisaties. Het focust zich niet op één individu met een competitief karakter, maar geeft pas een voordeel aan een individu als het de hele groep ten goede komt. Dat systeem pas ik ook graag toe in mijn eigen bedrijf. Het heeft geen zin om een paar mensen centraal te stellen die dan de rest moeten drillen en opleggen hoe het allemaal moet gebeuren. Nee, we moeten uiteindelijk als één organisme, als één structuur kunnen werken en er allemaal beter van worden.’

Lees ook

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in