Dell opent zich?een beetje

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Afgelopen vrijdag deed zich op Nyenrode iets vreemds voor. Nederland ontving daar zeven journalisten om uitleg te geven waar het bedrijf mee bezig is. Ik was er ook bij.

Tot nu toe was het IT-bedrijf nooit met de buitenwereld, noch met de media bezig. Het bedrijf wilde alleen maar verkopen: zo veel en zo snel mogelijk. Een dozenschuiver pur sang. Wat viel er dan nu te vertellen?

Er zit een nieuwe directeur in Nederland. Dolph Westerbos (43) zit er sinds zes maanden. Hij zegt: 'Toen ik gevraagd werd om voor Dell Nederland te gaan werken heb ik wat gezocht op internet. Er was weinig te vinden. Er staan geen verhalen in de pers en de organisatie bleek vooral intern gericht.'

En dan de verklaring voor de uitnodiging: 'Dat zorgt ook voor problemen bij het aantrekken van talent. We moeten nu nog uitleggen waarom we interessant zijn voor kandidaten, terwijl het natuurlijk zo moet zijn dat we aan hen vragen wat zij kunnen bijdragen aan Dell.'

Daarbij komt dat Dell meer wil zijn dan de meester van de standaardisatie en efficiency (pas een pc bouwen als hij besteld is).
Op dit moment komt 85 procent van de omzet in Nederland uit de b-t-b-markt. Dell heeft daar 42 procent marktaandeel en nummer twee is HP. In de consumentenmarkt is het merk niet een speler van belang en reikt het niet eens tot de eerste twee of drie.

De consumenten die Dell kopen zijn ook nog mannen die redelijk weten wat ze willen, want ze moeten het apparaat online zelf samenstellen. Met name vrouwen zijn daar absoluut niet voor te porren, zegt marketing-directeur Stephanie Moles-Rota. 'Dus daar ligt ook nog een uitdaging.'

Westerbos: 'We willen ook duidelijk maken dat we van dozenschuiver naar een bredere ICT-oplosser zijn gegroeid. Dat betekent ook dat we opener en pro-actiever moeten worden.'

De Dell-organisatie had in januari 2007 nog 24 bestuurders en 2 ceo's. Nu zijn dat er nog maar 12 en de nieuwe (lees: oude) ceo is: Michael Dell. In het bestuur is 40 procent nu nieuw en komt van buiten Dell.

Westerbos: 'In de consumentenmarkt liepen we ook achter, maar daar ligt nu wel meer focus.'

De nieuwe strategie is Dell 2.0 genoemd. Het is gericht op een paar poten:

*Directe, personaliseerde relaties. In zowel de consumenten- als zakelijke markt wil Dell met behulp van nieuwe tools gebruik maken van de historie van klanten. Zodat er gerichte, gepersonaliseerde aanbiedingen gedaan kunnen worden.

*Focus op dienstverlening. Dell wil niet langer alleen maar hardware leveren (tegen lage marges), maar ook adviezen (tegen hogere marges).

*Dell wil ook de nummer één worden in de opkomende markten in Oost-Europa, Azië en India. Waar het merk al groot is, zoals in West-Europa en de VS moet het meer uit dienstverlening gaan halen.

*Het merk moet ook weer nummer één in online experience worden. Westerbos: 'Tien jaar geleden waren we nog de beste online, maar nu is dat verzwakt. We gaan meer investeren in de website. Zodat klanten support krijgen via chat. En hun systeem online kunnen laten repareren.

*De cultuur van Dell moet verbeterd worden. Westerbos: 'We waren altijd erg actie-georienteerd. Er was ook geen lange termijn ontwikkeling van talent. Nu komt dat er wel.'

*Het design kan beter. Het was altijd degelijk, maar het kan ook wel wat frivoler. In ieder geval krijgt vormgeving meer aandacht in 2007., belooft de algemeen directeur.

In Nederland is Dell 15 jaar geleden begonnen. De omzet bedraagt nu zo'n 1 miljard dollar met 900 werknemers. Eenderde van de omzet loopt nu al via dienstverlening, zegt Westerbos.

De man die verantwoordelijk is voor deze tak, JanWillem de Vries, zegt dat Dell in deze markt ook zijn beginselen trouw blijft. 'We willen zaken vooral simpeler maken. We zijn heel goed in standaardisatie en willen zorgen dat men van vele systemen teruggaat naar een paar. We kunnen niet alles zijn voor iedereen.'

Dat we de komende tijd meer moeten gaan horen van Dell in Nederland is duidelijk: ze hebben ook een pr-manager aangetrokken. Simone Versteeg is van Samsung gekomen.

Zij vertelde me dat de rel rond de , die ontplofte, de zaak op scherp heeft gezet. Dat zorgde voor de crisis die nodig was om de zaak wat open te breken, zegt ze.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie