De Telegraaf als actiegroep

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Oud-minister Tineke Netelenbos van Verkeer en Waterstaat durfde in 1997 maandenlang de Telegraaf niet van de deurmat te vissen. Oorzaak: de krant had samen met belangenorganisaties een ware oorlog ontketend tegen de tolpoortjes-plannen in de Randstad. De krant was het orakel van een machtige pressiegroep die met succes Netelenbos en haar ambitieuze plannen saboteerde. Nu tien jaar later lijkt De Telegraaf de lezers te mobiliseren tegen het filebeleid van het ooit zo machtige bolwerk Rijkswaterstaat. Dagenlang al opent de krant met chocoladeletters over de eindeloze filestroom en al het bijkomende leed met als slogan 'Laat NL rijden'. De Telegraaf mobiliseert de publieke opinie en het lijkt erop dat de verantwoordelijke minister Camiel Eurlings gekozen heeft voor de strategie van het zwijgen, maar is dat verstandig?

Eerst maar de feiten. Door werkzaamheden en het dichtslibben van veel autowegen staat Nederland dezer dagen massaal in de file. Volgens De Telegraaf gaat het om een filestroom van 300 kilometer. Volgens tal van betrokken partijen is er sprake van een verkeersinfarct met enorme schade voor de Nederlandse economie. Een oplossing ligt niet meteen voor het oprapen. Strenge Europese regelgeving en een machtige milieulobby maken het defacto onmogelijk om tot structurele oplossingen te komen.

Een onmogelijke spagaat voor een minister van Verkeer en Waterstaat die zich graag daadkrachtig wil presenteren en niet wil afbranden op het departement van Verkeer en Waterstaat. De "zwijgende meerderheid" in Nederland, die dagelijks veel tijd in de file doorbrengt, heeft nu via De Telegraaf een stem gekregen. In de slipstream duiken alle machtige autolobby’s op die de Telegraafhype benutten om ook hun eigen verhaal uit te venten. Logisch, want daar zijn we als communicatieprofessionals voor.

Camiel Eurlings blijft als verantwoordelijk minister onzichtbaar in de hele discussie, persoonlijk vind ik dat niet verstandig. Je hoofd koel houden en de waan van de dag mijden, is slim als een onderwerp een hogere abstractiewaarde heeft dan de dagelijkse ergernis van de filerijder. De Telegraaf zal dit verhaal de komende periode tot op het bot uitbenen en niet schromen ook met scherp te schieten op politiek en Rijkswaterstaat. Ga als minister dan maar op de zeepkist staan en presenteer in ieder geval een plan van aanpak en wees eerlijk over alle tegenstrijdige belangen en Europese regelgeving. Durf ook de ring in te gaan met je tegenstanders voor een verbale bokspartij. In ieder geval: doe iets! Nu wekt de overheid de indruk de fileproblematiek niet meer onder controle te hebben en lopen politieke tegenstanders en belangenorganisaties erg hard om dat beeld te bevestigen.

Zo las ik vanochtend in diezelfde Telegraaf dat ook Limburg in 2008 een verkeersinfarct wacht en dat notabene Eurling's partijgenoot Ger Koopmans hierover Kamervragen stelt. Geen emotioneler onderwerp voor de meeste Nederlanders dan de Heilige Koe op vier wielen. Er zijn politici over minder gestruikeld.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie