Zoals ik reeds eerder schreef geloof ik sterk in het idee van storytelling, ook door bedrijven. De Edelman Trust barometer 2007 laat zien dat het vertrouwen in bedrijven sterker aan het worden is dan het vertrouwen in de overheid. Daar liggen dus kansen!
Stakeholders zijn bereid goed te luisteren. Als bedrijf heb je veel verhalen te vertellen. Corporate blogging leent zich daar uitstekend voor. Zie Molblog.
Alleen, welke verhalen doen het nou wel en welke niet?
Als het bedrijf open, authentiek, toegangkelijk is, maar ook midden in de samenleving staat en daar eigen verantwoordelijkheid neemt, de zg. citizen brand, dan is er veel te vertellen.
Zoals uit onderzoeken over de corporateblogs blijken ( zie de molblog link) willen stakeholders graag weten wat de drivers van een organisatie zijn, welke visie men heeft en wat men in de nabije toekomst denkt te gaan doen met de steeds veranderende marktomstandigheden.
Wij hebben de volgende onderwerpen benoemd, waarover een bedrijf veel kan vertellen, indien men tenminste voldoet aan onze definities van deze ondewerpen (ik geef de steekwoorden weer):
Leiderschap.
Faciliterend, laag hierarchisch, authentiek, open, toegankelijk. De visie in de organisatie levend houden, permanent herijken en draagvlak creeren voor veranderingen, toekomstige obstakels opruimen.
Cultuur.
Erkenning en begrip voor alle stakeholders. Beseffen, dat naast human capital, het social capital (conform definitie van Dr. Karin Stephenson) steeds belangrijker wordt. Human Potential, onderdeel van Mindz doet hier momenteel onderzoek naar. Open communicatie met een nieuwe balans tussen emotie en ratio. Ondernemende werknemers. Communicatieve zelfsturing conform het inzicht dat Arnold Cornelis ons verschafte.
S.C.I.M.
Stakeholder communicatie van informatie management.
Iedere stakeholder over de juiste informatie, op het juiste moment, in de juiste vorm( medium keuze), op de juiste plek laten beschikken.
Branding.
Een range van activiteiten om stakeholder communicatie contactmomenten te creëren, te faciliteren, te managen en te evalueren, resulterend in een reeks van consistente en unieke stakeholder ervaringen, om zodoende het proces van "ontmoeten" en "verbinding" te optimaliseren.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!