In eerste instantie waren ze verbaasd. Genomineerd voor de prijs ‘Meest sociale merk van Friesland?’ Maar toen ze merkten hoe die prijs op sociale media begon te leven, ja, toen waren ze vast besloten die te winnen ook. “Omdat we vinden dat we op sociale media sterk vertegenwoordigd zijn.” Vertelden Hennie Broersma en Jacqueline ten Veen van webshop en winkel Buiten de Lijntjes uit Wolvega, na de uitreiking van de prijs in Grand Hotel Post Plaza in Leeuwarden.
Hun winkel vol ‘hip en handgemaakt’ bleek niet alleen de publiekslieveling van de bijna 700 mensen die uit heel Nederland hun stem hadden uitgebracht. Ook de jury was even unaniem en lovend.
Het juryrapport: ‘De winkel en webshop www.buitendelijntjes.com wordt ondersteund door een Twitter, Pinterest en Facebook account, en een blog. Vol nieuwtjes, conversaties, service, tips en relevant nieuws. Keurig allemaal, uit het boekje. Een voorbeeld voor velen, met name voor retailzaken in heel Nederland. En dat voor zo’n kleine winkel. Dubbel petje af.’
Het social geheim van Buiten de Lijntjes? “Passie”, aldus Jacqueline ten Veen. “Het inzetten van sociale media kost je tijd en energie, en ja, dan kun je dat maar beter enthousiast doen. Wij praten graag over onze producten en delen ons enthousiasme even graag met anderen. Dat wij passie voor onze producten en winkel hebben, voelen anderen online gelukkig ook. En je merkt, dat betaalt zich op de lange termijn terug.”
De verkiezing ‘Meest sociale merk van Friesland’ was een initiatief van de Social Media Club Leeuwarden (SMC058). 15 merken/bedrijven waren voor de prijs genomineerd. Variërend van enkele kroegen en het bekende dweilorkest De Glasblazers tot het vermaarde advocatenkantoor Anker & Anker en het skûtsje van Woudsend.
Het publiek koos uit deze lijst hun favoriete vijf waaruit SMC058 de winnaars selecteerde. Opvallend: de Top 3 van de jury stemde naadloos overeen met die van alle stemmers. Achter Buiten de Lijntje eindigden Rederij Doeksen en Afûk als nummer twee en drie, gevolgd door De Glasblazers en Dokkumer Vlaggen Centrale.
Ook de hoofdprijs, het beeld ‘De Twitterbloem’ van kunstenaar Jan Ketelaar uit Drachten, had meer dan een sociaal tintje. Na een oproep op Twitter vond SMC058-‘hoffotograaf’ en ontwerper Jenny Piso een kunstenaar die de hoofdprijs voor een minimale vergoeding wilde maken. Eenmalig en speciaal voor SMC058. Ook dat is sociale media. In Friesland.
Alle genomineerden en het juryrapport kun je terugvinden op de Facebook-pagina van SMC058
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!