Oudpapier is een waardevolle grondstof voor nieuw papier. De kwaliteit van het Nederlandse ingezamelde papier en karton is hoog. Dit komt onder andere doordat de inzameling door gemeenten en de verwerking door recyclepartijen goed geregeld is. Hielke van den Brink, directeur van PRN, is dan ook tevreden: ‘Er is in Nederland een hoog bewustzijn en een lage vervuiling. We zijn echt heel netjes in het inzamelen en hebben schoon papier. Daar mogen we trots op zijn.’ Dat er zo goed wordt ingezameld heeft ook te maken met de markt voor oudpapier, legt Hielke uit. ‘We hebben op dit moment een hele gezonde markt. Wij zorgen voor hoogwaardig papier en afnemers zijn bereid daarvoor te betalen. Daarbij garandeert PRN een minimale afzetprijs aan gemeenten. Dat geeft stabiliteit in de papierkringloop.’
Schoon papier
Maar liefst 86% van de inzet in Nederlandse papierfabrieken is oudpapier. In 2019 werd in ons land zo’n 1.090 kiloton aan niet-verpakkingen op de markt gebracht. Daarvan werd 967 kiloton hergebruikt. Het recyclingspercentage van niet-verpakkingen is maar liefst 89%. Ruim boven het doel van 75% recycling. Ook is ons oudpapier erg schoon, vertelt Hielke: ‘We hebben een tolerantiegrens van 3% vervuiling. Daar blijven we nog steeds onder. Maar we zien wel een verandering in de samenstelling van de oudpapierbak. Door de ‘war on plastic’ is er meer vervuiling door bijvoorbeeld verpakkingen van afhaalmaaltijden. Deze waren voorheen van kunststof, maar worden nu vaker van karton gemaakt. Vies en/of vochtig papier kunnen we niet recyclen, daar komen schimmels in. Zeker als het een tijdje broeit in een afvalcontainer. Kijk, een paar vlekjes of kruimels kunnen geen kwaad, maar als de vervuiling boven die 3% komt, wordt verwerking een uitdaging.’
Circulair product
Hielke: ‘Papier maken is een intensief proces. Gelukkig is de recyclinggraad hoog. Hierdoor hoef je geen primaire grondstof en zoals hout in te zetten. Men zegt dat papier tot zo’n zeven keer kan worden hergebruikt. Maar in de praktijk is het ruim 25 keer! Bovendien komt papier van oorsprong uit een hernieuwbare bron. Zoals de productiebossen in Scandinavië. Die bossen nemen CO2 op.’
Papier als communicatiedrager
Wanneer je als organisatie wil communiceren met je doelgroep kun je uit verschillende middelen kiezen. Wie kiest voor digitale media om papier uit te sparen is niet per definitie duurzaam bezig, vertelt Hielke: ‘Ook digitale media hebben een behoorlijke footprint met alle datadragers en servers die dag en nacht stroom gebruiken. Terwijl brochures en folders al jaren op 100% gerecycled papier worden gedrukt. Maar je moet natuurlijk vooral kijken welke manier het meest doeltreffend is voor je doelgroep.’
Benieuwd hoe je groener kunt communiceren?
Bekijk dit magazine van PostNL voor tips over duurzaam papier gebruik en nog meer inspiratie.
Over Papier Recycling Nederland
De stichting Papier Recycling Nederland (PRN) monitort de recycling van niet-verpakkingspapier en -karton en vertegenwoordigt onder andere importeurs, papierfabrieken en oudpapierverwerkers. Als uitvoerder van het papiervezelconvenant waarborgt PRN een afzetgarantie en een goede prijs voor oudpapier voor gemeenten. Mede daardoor is het recyclingspercentage in Nederland bijzonder hoog.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!