1. Bepaal wie je doelgroep is
“Bij een direct mail moet je er als marketeer vooraf goed over nadenken”, stelt Maartje Silvius. Ze is marketingmanager MailNL bij PostNL en ze weet uit ervaring wat er komt kijken bij het opzetten van een succesvolle campagne. “Zelf maken we ook gebruik van direct mail en kijken we heel gericht wié we exact willen bereiken, wát we willen bereiken en hoé wat dat het beste kunnen aanpakken. Zo organiseerden we laatst een event. Dan begint de communicatie met bepalen wie we daar exact voor willen uitnodigen. Ik laat de accountmanagers daarom persoonlijk een selectie maken. Het voordeel is dan dat je de fysieke uitnodiging via de brievenbus vervolgens heel persoonlijk kunt maken en dat draagt bij aan een succesvolle respons.”
2. Zorg voor een persoonlijke boodschap
Het grote voordeel van direct mail is inderdaad dat je één-op-één kunt communiceren, dus maak daar ook gebruik van. Breng je doelgroep scherp in beeld en zorg voor een persoonlijk tintje. Door gericht je doelgroep te benaderen, creëer je direct contact. En dat is ook de kracht van direct mail, want hoe persoonlijker mensen zich aangesproken voelen, hoe groter de kans is dat ze overgaan tot actie.
3. Zet in op een verrijkte database
Verder geldt ook: hoe rijker gevuld je database is, hoe persoonlijker je je direct mail kunt maken én hoe groter de kans op succes zal zijn. Kijk daarom eens hoe je gegevens uit je database kunt gebruiken om je direct mail én de call to action echt persoonlijk te maken.
4. Zorg voor een schoon adressenbestand
Door het adressenbestand goed te controleren en te ontdubbelen voorkom je verkeerd geadresseerde post en retourpost. Door het opschonen van databestanden zorg je ervoor dat je alleen de mensen aanschrijft waar je het juiste adres van hebt. Op deze manier gaat je respons omhoog, bespaar je kosten en werk je direct aan een duurzamere campagne. Bij direct mail gaan duurzaamheid en effectiviteit hand in hand en dit heeft er de afgelopen jaren toe geleid dat de gemiddelde respons van direct mail met 69% is gestegen.
5. Ga voor een opvallend ontwerp
Ook via vormgeving kun je ervoor zorgen dat je direct mail opvalt. Je behaalt hierbij de meeste respons met je direct mail als je de beleving creëert die bij je doelgroep past. Denk hierbij niet alleen aan de kleuren en vormen die je gebruikt. Met direct mail kun je ook inspelen op andere zintuigen, zoals tast (via reliëf) en reuk (via geurstrips). Ook dat is een voordeel ten opzichte van online.
Heb je al een direct mail ontworpen? Laat die dan nog even online door PostNL checken. Dan ontvang je meteen praktische tips op maat om deze direct mail nóg effectiever te maken.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!