SWOCC Scriptieprijs voor onderzoek naar effect van free trials op aankoopintentie

Ben van Hamersvelds onderzoek wijst uit dat aanbieden van free trial door online dienstverleners leidt tot reciprociteit bij hun gebruikers.

Swocc

Ben van Hamersveld (35) is verkozen tot winnaar van de SWOCC Scriptieprijs, de wedstrijd voor de beste universitaire masterscriptie over merken en communicatie. Voor zijn masterscriptie aan de Vrije Universiteit in Amsterdam heeft hij onderzoek gedaan naar de effecten van free trials en communicatiestijl op de aankoop van online diensten. Het levert hem duizend euro prijzengeld op. Daarnaast mag hij zijn onderzoek 25 September presenteren op het SWOCC Symposium.

Kijk een maand gratis Netflix
Netflix

Aankoopintentie

De eerste maand gratis Netflix kijken of 30 dagen gratis kunnen luisteren naar muziek op Spotify: online dienstverleners bieden gebruikers vaak de mogelijkheid om de dienst te testen voor aankoop – een zogeheten free trial. Het onderzoek van Van Hamersveld toont aan dat het aanbieden van een free trial door online dienstverleners leidt tot reciprociteit bij hun gebruikers. Daarnaast blijkt een free trial positief voor de aankoopintentie.

De voorzitter van de jury, Edith Smit, stelt dat de praktische toepasbaarheid van Van Hamersvelds scriptie hoog is. ‘Het is een toegankelijke scriptie over free trials met een duidelijke merkimplicatie van een zeer gangbare marketingtactiek.’

Jury Swocc Scriptieprijs

  • Edith Smit (UvA)
  • Christian Burgers (VU)
  • Tijs Timmerman (The Brand Faculty)
  • Mirella Kleijnen (VU)
  • Chantal van Binsbergen (helderder merkadvies)

 

De inzendingen kwamen van studenten van de Universiteit van Amsterdam, Vrije Universiteit Amsterdam, Radboud Universiteit Nijmegen en Tilburg University.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie