In de wereld van digital advertising is constante vernieuwing essentieel om optimale resultaten te behalen voor adverteerders. Seamless Ads, innovatieve advertentieformaten die perfect passen binnen het platform, hebben dit duidelijk aangetoond. Nu, een jaar na de introductie van Seamless Ads op het DPG Media Netwerk, zijn onze verwachtingen overtroffen. Zowel de performance voor adverteerders als de gebruikerservaring voor lezers zijn aanzienlijk verbeterd. Laten we terugkijken op het afgelopen jaar in dit artikel van Grow!
De opkomst van DPG Media’s Seamless ads: een belofte ingelost
DPG Media beloofde bij de introductie van Seamless ads een betere campagne performance voor adverteerders én een verbeterde gebruikservaring voor gebruikers van de verschillende DPG Media titels. Al binnen de eerste maanden maakten de formaten die beloften waar: de formaten leveren daadwerkelijk goede campagneresultaten op en uit gebruikerstesten blijkt dat lezers deze nieuwe advertentieformaten minder storend en rustiger vinden.
Seamless ads leveren aantoonbaar betere resultaten
Een groot aantal adverteerders heeft de formaten getest ten opzichte van meer traditionele formaten. Het oordeel was duidelijk: Seamless ads kwamen als winnaar uit de bus.
De cijfers spreken voor zich:
De gemiddelde CTR van de Seamless ads is tot wel 5 keer hoger dan bij de inzet van traditionele IAB formaten. Ten aanzien van merkbekendheid is er gemiddeld een uplift van 10% gemeten.
Er zijn verschillende redenen te geven voor deze verbeteringen;
- Doordat Seamless ads native in de apps en websites zijn gebouwd is de gemiddelde laadtijd van een uiting teruggebracht tot maximaal 0,5 seconden.Dit in vergelijking met de inlaadtijd van IAB banners die varieert tussen de 2,5 tot 5 seconden. Dit heeft een groot positief effect op belangrijke campagne metrics als viewability en CTR.
- Daarnaast zorgt het herkenbare design van de uiting - met in de header altijd de naam van de adverteerder en logo - voor een hoge attentiewaarde die bijdraagt aan de groei in merkherkenning en merkbekendheid.
De kracht van de Seamless Carousel
Seamless ads, en met name de Seamless carousel, zijn in korte tijd uitgegroeid tot de populairste advertentieformaten bij DPG Media. Bij de Seamless carousel is het mogelijk meerdere afbeeldingen in één advertentie te plaatsen, wat adverteerders veel creatieve mogelijkheden biedt. Hierdoor kan in dit formaat een compleet verhaal verteld worden door er verschillende afbeeldingen in te plaatsen of verschillende producten naast elkaar uit te lichten. Ook gebruikers waarderen het formaat, met een gemiddeld interactieratio (aantal gebruikers dat scrollt in de uiting) van 4% kunnen we zeggen dat het goed gebruikt wordt.
Tips en tricks voor jouw volgende campagne
In dit eerste jaar na de lancering van Seamless ads zijn er ook een hoop waardevolle inzichten, over wat goed werkt en wat niet. Deze inzichten zijn verzameld en dienen als leidraad voor verdere ontwikkeling van de ads.
1. Kleur- en beeldgebruik
Seamless ads met daarin neutrale kleuren en subtiele beelden blijken keer op keer het meest effectief te zijn. Ook echte foto’s behalen vaak een hoge CTR. Advertenties die deze ontwerpprincipes omarmden, sluiten naadloos aan bij de esthetiek van het platform en product en creëren daardoor een gebruikerservaring die positief overkomt. Aan de andere kant bleken felle kleuren en overvloedige tekst in afbeeldingen juist minder effectief. Een aanname is dat dit ervoor zorgt dat de advertentie te commercieel oogt, het te veel op traditionele IAB banners begint te lijken en daardoor er lagere CTR’s worden behaald.
2. Teksten, buttons en call to actions
Een andere learning, in hetzelfde straatje, is dat het gebruik van teksten of “stickers” in de afbeelding zorgen voor een minder goede CTR.
Een adverteerder die hier goed gebruik van heeft gemaakt is Buitenleven Vakanties. Een Seamless Image met daarop één van hun vakantiewoningen in het bos zorgde voor een zeer hoge CTR van 1,03%. Bovendien bleek het websiteverkeer vanuit de advertentie zeer kwalitatief, te zien aan het aantal bekeken pagina’s en de sessieduur op de website. De marketing manager van Buitenleven Vakanties was hier uitermate tevreden mee.
Na het eerste jaar is DPG Media nog niet uit ontwikkeld met de Seamless ads. Er zijn op basis van de suggesties van adverteerders nog allerlei plannen om de formaten verder te verbeteren, zodat ze de verschillende doelstellingen van adverteerders nog beter kunnen invullen.
Later dit jaar zullen we nieuwe innovatieve formaten toevoegen.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!