De campagneboodschap van sportkledingmerk Asics om vaker korte wandelpauzes te nemen op een werkdag, slaat aan bij het Nederlandse publiek. Liefst 75 procent van de werkende mensen vindt het sympathiek dat Asics wijst op de gezondheidsrisico’s van langdurig zitten. 60 Procent van deze mensen is ervan overtuigd dat deze campagne ook effect gaat hebben. Dat blijkt uit representatief panelonderzoek (n=500) dat MSI-ACI heeft uitgevoerd in opdracht van Adformatie.
Aanleiding voor het panelonderzoek is de campagne van Asics, dat op World Mental Health Day (10 oktober) een campagne startte om mensen te motiveren 15 minuten durende pauzes te nemen tijdens het werken op het (thuis)kantoor. Langdurig stilzitten brengt namelijk verschillende gezondheidsrisico’s met zich mee, herhaalt Asics de waarschuwing van wetenschappers.
85 Procent van de werkende respondenten (n=394) gelooft dat te lang zitten schadelijk is voor de gezondheid en 75 procent van de respondenten vindt het sympathiek dat Asics (of een ander merk) mensen wijst op de gezondheidsrisico’s van langdurig zitten.
Stelling: Het is sympathiek van een merk als Asics om mensen te wijzen op de gezondheidsrisico’s van langdurig zitten.
Helemaal mee eens | 25% |
Mee eens | 50% |
Noch eens noch oneens | 19% |
Oneens | 5% |
Helemaal mee oneens | 1% |
Veel werkende respondenten bestempelen de boodschap van Asics, waarin acteur Brian Cox de hoofdrol speelt, als geloofwaardig. 37 Procent noemt de boodschap ‘zeer geloofwaardig’ en 49 procent spreekt van een ‘enigszins geloofwaardige’ boodschap. Slechts 5 procent van de werkende respondenten noemt de boodschap niet geloofwaardig – 9 procent weet het niet.
De campagne van Asics gaat ook daadwerkelijk effect hebben, denkt een meerderheid van de werkende respondenten.
Stelling: Het zal zeker effect hebben als Asics mensen erop wijst dat langdurig zitten gezondheidsrisico’s met zich meebrengt.
Helemaal mee eens | 17% |
Mee eens | 43% |
Noch eens noch oneens | 30% |
Oneens | 9% |
Helemaal mee oneens | 1% |
Het hoge consumentenvertrouwen in de effectiviteit van de Asics-campagne is redelijk opvallend te noemen omdat Asics weinig genoemd wordt als hét merk dat deze boodschap het beste onder de aandacht kan brengen. Slechts 6 procent van de werkende respondenten noemt hier Asics, veel minder dan Nike (30 procent), Adidas (15 procent) en New Balance (10 procent). Respondenten konden één merk kiezen uit een lijst.
Stelling: Stel dat een sportmerk de boodschap uitdraagt dat langdurig zitten schadelijk kan zijn voor de gezondheid, bij welk sportmerk zou u deze actie het best vinden passen?
Nike |
30% |
Adidas |
15% |
Asics |
6% |
Puma |
4% |
Under Armour |
4% |
Reebok |
2% |
New Balance |
10% |
Le Coq Sportif |
2% |
Fila |
1% |
Lacoste |
2% |
Weet ik niet |
23% |
Bewegen we voldoende?
De Asics-campagne wil onder andere werkgevers aansporen om medewerkers te stimuleren vaker een korte pauze te nemen. Even een kwartiertje weg van het bureau, de benen strekken. Om daarna weer met frisse energie verder te gaan. Die boodschap is nodig, zal Asics zeggen naar aanleiding van onderstaande resultaten. Liefst 67 procent van de werknemers zegt dat regelmatig bewegen of pauzeren onder werktijd niet actief tot helemaal niet aangemoedigd wordt.
Stelling: Wordt het door uw werkgever aangemoedigd of toegestaan om regelmatig te bewegen of te pauzeren tijdens werktijd?
Ja, dat wordt aangemoedigd |
23% |
Ja, het wordt toegestaan, maar niet actief aangemoedigd |
42% |
Nee, niet echt |
20% |
Nee, helemaal niet |
5% |
Niet van toepassing |
10% |
Twee op de drie werkende respondenten denkt over het algemeen te veel te zitten gedurende de werkdag. Thuis lukt tussendoor bewegen beter dan op kantoor, zegt 37 procent van de werkende respondenten.
Stelling: Denkt u dat u meer beweegt tijdens thuiswerken dan wanneer u op kantoor werkt?
Ja, thuis beweeg ik meer |
37% |
Nee, op kantoor beweeg ik meer |
17% |
Het is ongeveer hetzelfde |
26% |
Niet van toepassing (ik werk niet thuis) |
19% |
Weet ik niet |
2% |
Over het Adformatie-MSI-consumentenpanel
In samenwerking met MSI-ACI voert Adformatie iedere twee weken een consumentenonderzoek uit naar aanleiding van de marketingactualiteit.