In de datacenters van Google en Facebook ligt een schat aan informatie over ons. Digitale sporen die we al dan niet bewust achterlieten toen we keken, klikten, kochten.
Mensch vindt er wat van.
Digitale sporen bieden adverteerders een inkijk in ons online gedrag. En soms kunnen ze daar hun voordeel mee doen. Maar dat je iets kunt meten of bijhouden,
maakt het niet vanzelf nuttig. Niet alles dat gemeten kan worden, is de moeite van het meten waard.
Gedrag gadeslaan is niet hetzelfde als gedrag begrijpen. We zien de sporen, maar hoe komen die daar? Een mens is more than meets the eye.
Menselijk gedrag is irrationeel en situationeel. Daniel Kahneman schrijft: “There’s a lot of randomness in the decisions that people make”. Mensen zijn in de kern onvoorspelbaar. En die onvoorspelbaarheid laat zich lastig vangen in nullen en enen.
Als meetbaarheid regeert en cijfers meer gewicht hebben dan begrip van de onmetelijke menselijke complexiteit, dan verlaagt de marketeer zich tot ad tweaker. Tactiek wordt verheven boven strategische verbeeldingskracht.
Om merken van betekenis te bouwen en communicatie maken die raakt, moeten we mensen begrijpen. Om mensen te begrijpen moeten we op zoek naar de wereld achter het gedrag. Dat betekent: uit je comfort zone stappen, in die van mensen. Koptelefoon af, radio uit. Observeer, praat, luister. Stel vragen.
Hoe dichter op de huid, hoe sterker het merk.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!