Online opvallen wordt steeds lastiger. De schattingen lopen uiteen, maar gemiddeld zien we zo’n 200-3000 reclame-uitingen per dag. We worden online dus overspoeld met prikkels.
De mens heeft een natuurlijk vermogen om onnodige informatie weg te filteren en alleen waardevolle gegevens te onthouden. We kunnen daardoor steeds beter snel scannen op relevantie. Dit zorgt voor ad blindness en banner blindness: (onbewust) geen aandacht meer besteden aan advertenties die op webpagina’s worden getoond. Maar hoe kun je de aandacht van je doelgroep dan nog wel krijgen en vasthouden? Een mogelijkheid is om direct mail op te nemen in je mediamix.
Direct mail heeft bewezen effect
Persoonlijke post in je mediamix leidt tot meer zichtbaarheid, meer conversie en meer groei. Dat is niet alleen de ervaring van merken die al actief én effectief direct mail inzetten, zoals Domino’s Pizza en Vitaminstore. Uit het onderzoek ’Direct mail benchmark 2021’ dat MetrixLab in opdracht van PostNL uitvoerde, blijkt ook dat direct mail een waardevolle toevoeging is:
- Een persoonlijke boodschap krijgt veel én langdurige aandacht; gemiddeld zo’n 2,2 minuten.
- De boodschap leidt tot meer conversie; 17% komt meteen in actie en 18% doet dit later.
- Direct mail komt letterlijk en figuurlijk binnen; zo’n 42% herinnert zich de direct mail.
- Een direct mail wordt fysiek bewaard en vaak opnieuw gelezen.
Kom écht binnen bij je klant
Met direct mail val je dus écht op; je komt letterlijk bij je klant binnen. Dat effect wordt nog groter als je de juiste boodschap, op het juiste moment bij de juiste doelgroep bezorgt. Maar dat is toch heel lastig bij een offline campagne? Dat hoeft dus niet! Je moet alleen de juiste klantgegevens weten te koppelen aan de juiste data. Dit kan bijvoorbeeld met ‘klant in beeld’ van PostNL.
Dataverrijking via klant in beeld
Iedere organisatie heeft data in huis van bestaande klanten. De ene organisatie wat meer dan de andere, maar het is altijd minder dan je als marketeer zou willen. En het liefst weet je ook zoveel mogelijk van potentiële klanten. Deze data helpen je immers bij je uitdaging om waardevolle content te creëren voor een specifieke klantgroep.
Maar hoe kom je nu aan al die klantdata? Hoe weet jij bijvoorbeeld of een ontvanger in een huis woont of in een flat? Met ‘klant in beeld’ van PostNL kun je jouw klantdata verrijken met relevante data op adresniveau. Zo vult klant in beeld ieder consumentenadres uit je klantenbestand aan met kenmerken als leeftijd, gezinssamenstelling, inkomen en woning. Ook verdeelt het je bestand in consumentensegmenten met uitgebreide klantpersona’s. Zo krijg je een compleet klantprofiel om je communicatie en campagnes optimaal op af te stemmen. Dé oplossing voor merken die willen groeien.
Creëer waardevolle klantprofielen
Met klant in beeld stel je klantprofielen op waar je je boodschap vervolgens op kunt aanpassen. Het resultaat? Je bent relevanter voor je doelgroep, waardoor deze sneller overgaat tot aankoop. Met de startscan van klant in beeld krijg je uitgebreide eerste inzichten in de segmenten en kenmerken waaruit jouw klantbase bestaat. Vervolgens kies je zelf tien kenmerken waarmee je gaat testen met een deel van je klantenbestand, bijvoorbeeld met een direct mailing. Na de eerste successen verrijkt klant in beeld 100% van je klantbestand, zodat je het optimaal kunt integreren in je marketingstrategie. Doordat je het aanbod in je direct mails nu naadloos kunt laten aansluiten op de leefwereld van je klant, worden je uitingen effectiever én groeit de omzet.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!